Τι ακριβώς συμβαίνει όταν ο Ερμής είναι ανάδρομος; Tι λένε οι αστρονόμοι για αυτό

Χαλασμένοι υπολογιστές, χαμένες πτήσεις, εντάσεις στο χώρο εργασίας σας — ένα άτομο που πιστεύει στην αστρολογία θα έλεγε πως για όλα αυτά φταίει ο ανάδρομος Ερμής. Αλλά τι ακριβώς είναι αυτό;

Σύμφωνα με έναν αστρολόγο ίσως τα πράγματα να είναι πιο απλά – αλλά σύμφωνα με έναν αστρονόμο, αυτό το ουράνιο φαινόμενο δεν είναι λόγος να μένεις στο σπίτι κάθε φορά γιατί φοβάσαι πως κάτι θα συμβεί.

«Δεν γνωρίζουμε κανέναν φυσικό μηχανισμό που θα προκαλούσε πράγματα όπως διακοπές ρεύματος ή αλλαγές προσωπικότητας στους ανθρώπους!», είπε στο Mental Floss το 2019 ο Δρ Mark Hammergren, αστρονόμος στο Adler Planetarium του Σικάγο.

Ο ανάδρομος Ερμής – όπως αποκαλείται τεχνικά – γράφτηκε στους κύκλους της αστρολογίας ήδη από τα μέσα του 18ου αιώνα. Το γεγονός σημειώθηκε στα βρετανικά περιοδικά της εποχής, τα οποία διάβαζαν οι αγρότες για να συγχρονίσουν τα χρονοδιαγράμματα καλλιέργειας με τα μοτίβα των αστεριών.

Κατά τη διάρκεια της τρέλας του πνευματισμού της βικτωριανής εποχής, το ενδιαφέρον για την αστρολογία αυξήθηκε, με πολλούς να πιστεύουν ότι τα αστέρια επηρέασαν τη Γη με διάφορους (συχνά ακραίους) τρόπους. Εκδόσεις του The Astrologer’s Magazine και το The Science of the Stars συνέδεσαν τον ανάδρομο Ερμή με έντονες βροχοπτώσεις.

Ενώ άλλα πνευματιστικά χόμπι σταδιακά έσβησαν, η αστρολογία έγινε ακόμη πιο δημοφιλής. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, τα ωροσκόπια ήταν ο βασικός άξονας των εφημερίδων και ο ανάδρομος Ερμής ήταν γνωστός σε όλους!

Επειδή ο Ερμής λεγόταν ότι ως θεός… κυβερνούσε τα ταξίδια, το εμπόριο, τον οικονομικό πλούτο και την επικοινωνία, στους αστρολογικούς κύκλους, ο πλανήτης Ερμής συνδέθηκε επίσης με αυτά τα θέματα.

Η δύναμη που αποδίδεται στο συμβάν έχει γίνει τόσο υπερβολική που σήμερα κατηγορείται για τα πάντα, από… πεπτικά προβλήματα μέχρι χαλασμένα πλυντήρια ρούχων.

Αν και το άγχος γύρω από τον ανάδρομο Ερμή είναι ισχυρότερο από ποτέ, η επιστήμη λέει πως δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ απόδειξη πως είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ανησυχούμε.

Ακόμη και οι πιο αδύναμες εξηγήσεις, όπως η ιδέα ότι η βαρυτική έλξη από τον Ερμή επηρεάζει το νερό στο σώμα μας με τον ίδιο τρόπο που το φεγγάρι ελέγχει τις παλίρροιες, απορρίπτονται εύκολα από την επιστήμη.

Για να κατανοήσουμε πόσο λίγο ο ανάδρομος Ερμής επηρεάζει τη ζωή στη Γη, βοηθά να μάθουμε τη φυσική διαδικασία πίσω από το φαινόμενο.

Όταν ο πλησιέστερος πλανήτης στον ήλιο είναι ανάδρομος, φαίνεται να κινείται «προς τα πίσω» (από την ανατολή προς τη δύση παρά από τη δύση προς την ανατολή) κατά μήκος του ουρανού. Αυτή η φαινομενική αντιστροφή στην τροχιά του Ερμή είναι στην πραγματικότητα απλώς μια ψευδαίσθηση για τους ανθρώπους που τον βλέπουν από τη Γη.

Φανταστείτε τον Ερμή και τη Γη να κάνουν κύκλους γύρω από τον ήλιο σαν αυτοκίνητα σε μια πίστα.

Όταν οι πλανήτες βρίσκονται ο ένας δίπλα στον άλλο στην ίδια πλευρά του ήλιου, ο Ερμής μοιάζει να κινείται ανατολικά σε εκείνους από εμάς στη Γη. Αλλά όταν ο Ερμής προσπερνά τη Γη και συνεχίζει την τροχιά του, η ευθεία τροχιά του φαίνεται να αλλάζει πορεία.

Σύμφωνα με τον Δρ Hammergren, είναι απλώς ένα τέχνασμα προοπτικής. «Δεν πηγαίνουν πραγματικά προς τα πίσω, απλώς φαίνονται να πηγαίνουν προς τα πίσω σε σχέση με την κίνησή σας».

Η τροχιά της Γης δεν είναι πανομοιότυπη με αυτή οποιουδήποτε άλλου πλανήτη στο ηλιακό σύστημα, πράγμα που σημαίνει ότι όλοι οι πλανήτες φαίνεται να κινούνται προς τα πίσω σε διάφορα χρονικά σημεία. Πλανήτες μακρύτερα από τον ήλιο από τη Γη έχουν ακόμη πιο αισθητά ανάδρομα μοτίβα επειδή είναι ορατοί τη νύχτα. Αλλά χάρη στην αστρολογία, είναι η ανάδρομη κίνηση του Ερμή που προκαλεί τρόμο κάθε λίγους μήνες.

Ο Δρ. Hammergren πάντως προτρέπει τους ανθρώπους να κάνουν ένα throwback στην περασμένη χρονιά και να δουν αν οι περίοδοι της ζωής τους όταν ο Ερμής ήταν ανάδρομος ήταν τόσο καταστροφικές.

Πιθανότατα θα διαπιστώσουν ότι τα παρερμηνευμένα μηνύματα και τα τεχνικά προβλήματα είναι αρκετά κοινά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους…