Ψηφιακή υπόθεση έγινε, εν μέσω πανδημικής κρίσης, το delivery φαγητού, γεγονός που δικαιολογεί και την πρόσφατη φρενίτιδα με νεοφυείς εταιρείες που μπαίνουν στον κλάδο και τον μετασχηματίζουν με όχημα την τεχνολογία.Από το ξέσπασμα της πανδημίας και μέχρι σήμερα, οι ηλεκτρονικές παραγγελίες φαγητού και καφέ χτυπούν «κόκκινο», καθώς πλέον 7 στους 10 Έλληνες παραγγέλνουν φαγητό και καφέ μέσω Internet.Πρόκειται, μάλιστα, για την προϊοντική κατηγορία που είδε το μεγαλύτερο μέρος αγορών να μεταφέρεται από το φυσικό κατάστημα στο online κανάλι. Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον σχεδόν 1 στις 2 online αγορές (48%) στην Ελλάδα αφορά delivery φαγητού ή καφέ.Υπό αυτά τα δεδομένα, οι επενδύσεις στο online delivery στην ελληνική αγορά αυξάνονται εκθετικά. Ήδη από το 2020, αλλά και το 2021, η είσοδος νέων παικτών, κυρίως startups εταιρειών delivery, στην αγορά του λεγόμενου «quick commerce» επιταχύνεται, αυξάνοντας τα επίπεδα του εγχώριου ανταγωνισμού.Μια δεύτερη κατηγορία αγορών για την οποία παρατηρείται μετατόπιση από τα φυσικά καταστήματα στο ψηφιακό κανάλι είναι, σύμφωνα με έρευνα του Έρευνα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) και της εταιρείας Truberries, τα ηλεκτρονικά είδη. Σήμερα, το 65% των Ελλήνων καταναλωτών αγοράζει ηλεκτρονικά είδη, όπως tables και laptops, από το Διαδίκτυο.Προτιμούν τα φυσικά καταστήματαΠρακτικά, η έρευνα δείχνει ότι το delivery φαγητού (0,77) και τα ηλεκτρονικά είδη (0,70) είναι οι δύο κατηγορίες, που είδαν το μεγαλύτερο μέρος των αγορών τους να μεταφέρεται στο online περιβάλλον, από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι σήμερα.Αντίθετα, για κάποιες κατηγορίες προϊόντων οι Έλληνες επιμένουν να ψωνίζουν από τα φυσικά καταστήματα. Οι αγορές ειδών φαρμακείου (0,43), τα είδη κήπου (0,33), τα αξεσουάρ για αυτοκίνητα/ποδήλατα, τα προϊόντα για κατοικίδια (0,36), τα είδη super market (0,35) και το delivery αλκοολούχων (0,31) πραγματοποιούνται κυρίως σε φυσικά καταστήματα.Επιμένουν ψηφιακάΗ έρευνα επιβεβαιώνει ότι ένα, όλο και μεγαλύτερο, τμήμα του retail στην Ελλάδα, μεταφέρεται σταδιακά στο ψηφιακό περιβάλλον. Οι καταναλωτές μάλιστα φαίνεται να … επιμένουν ηλεκτρονικά για τις αγορές τους, ακόμη και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων.Σήμερα, η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων (95%) έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον 1 online αγορά τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ μόλις ένα 5% του πληθυσμού δεν έχει πραγματοποιήσει online αγορά. Για ένα 60% του συνολικού πληθυσμού, το online shopping θα συνεχίσει να υπάρχει στην καθημερινότητά τους με τον ίδιο ρυθμό. Μάλιστα, ένα 14% δηλώνει ότι θα αυξήσει την συχνότητα των online αγορών.Ανάμεσα στα κοινά που δηλώνουν έτοιμα να επιταχύνουν την μεταφορά των αγορών τους στο online περιβάλλον ελαφρώς περισσότερες είναι οι γυναίκες, σημαντικά περισσότεροι οι καταναλωτές ηλικίας 18- 34, καθώς και κάτοικοι σε περιοχές εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης.Περί τιμήςΣτην εποχή του e-shopping, σύμφωνα με την έρευνα, η τιμή δεν αποτελεί πλέον την κυρίαρχη αιτία για τις αγορές των Ελλήνων. Όταν πρόκειται για online αγορά, το βασικό κριτήριο δεν είναι για όλους η χαμηλότερη δυνατή τιμή, καθώς αυτό αποτελεί πρωτεύον κριτήριο για ένα 40% των καταναλωτών.Για το υπόλοιπο 60% των Ελλήνων αγοραστών η επιλογή καταστήματος για online αγορά πραγματοποιείται λαμβάνοντας υπόψιν έναν συνδυασμό παραγόντων: οικονομικοί λόγοι (τιμή, δωρεάν παράδοση) 51%, προϊοντικά χαρακτηριστικά 31%, λοιπά στοιχεία εμπειρίας από το ηλεκτρονικό κατάστημα: 18%.Σύμφωνα με την έρευνα, η αγωνία του καταναλωτή να είναι το προϊόν όπως φαίνεται στο site εμφανίζει δείκτη 0,55, δείχνοντας ότι ο συγκεκριμένος λόγος έχει σχεδόν την ίδια δύναμη επιρροής όσο και η τιμή (0,63). Η δύναμη της φθηνότερης τιμής συναντάται σε μεγαλύτερο εύρος στην ηλικιακή ομάδα 45- 54.