Εξελίξεις θα έχει ο ελληνικός σιδηρόδρομος καθώς από τις αρχές του 2023, το σιδηροδρομικό δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα μπορεί να εκτελείται σε 3 ώρες και 15 λεπτά. Αυτό αποκάλυψε εχθές ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, σε συνάντηση με δημοσιογράφους. Αυτό θα συμβεί καθώς, όπως είπε, στο τέλος της φετινής χρονιάς προβλέπεται η ολοκλήρωση του αιώνιου έργου της 717 εργολαβίας, η οποία περιλαμβάνει ανάταξη της σηματοδότησης κατά μήκους της κεντρικές αρτηρίας της χώρας.
Όπως σημείωσε έχουν ήδη δοθεί για χρήση στον ΟΣΕ με ΔΠΧ τα εξής τμήματα: ΠΛΑΤΥ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΣΚΑ – ΟΙΝΟΗ ΚΑΙ ΣΣ ΠΑΛΑΙΟΦΑΡΣΑΛΟΥ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ. Ο σιδηρόδρομος στην αναβαθμισμένη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, εκτιμάται πως θα βοηθήσει πέρα από τα επιβατικά και στην γεωμετρική ανάπτυξη των εμπορευματικών δρομολογίων. Όλα αυτά φυσικά με την προϋπόθεση της επαρκούς συντήρησης των γραμμών.
Εδώ συμπληρωματικά μπορούμε να αναφέρουμε πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να δρομολογήσει το αμέσως επόμενο διάστημα, το πρώτο ζεύγος δρομολογίων με τα ETR 470 που βρίσκονται στη χώρα μας εδώ και περίπου ένα έτος.
Τα έξι έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου
Ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, μίλησε ενδελεχώς για τα έξι μεγάλα έργα ύψους 4 δισ. ευρώ που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τα έργα αυτά των οποίων η υλοποίηση ξεκίνησε με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, εχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των μεγάλων ομίλων της χώρας.
Όπως είπε ο κ.Βίνης στόχος των έργων αυτών είναι το επόμενο τρίμηνο να περάσουν στη Β`1 φάση του διαγωνισμού, όπου εκεί θα καθοριστεί το τεχνικό αντικείμενο του έργου. Εκεί, θα συμμετάσχουν με προτάσεις και οι ενδιαφερόμενες εταιρείες. Στη συνέχεια θα συμπληρωθούν οι μελέτες και θα ολοκληρωθεί η ωρίμανση των έργων.
“Κλειδί” για να γίνει αυτό είναι πως στα έργα αυτά δεν θα χρειαστεί η εκπόνηση και έγκριση περιβαλλοντικών μελετών όπου απαιτείται κατά μέσο όρο περίπου ένα έτος. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, τα έργα αυτά διαθέτουν ΑΕΠΟ και θα χρειαστούν τροποποιήσεις οι οποίες εκτιμάται ότι δεν θα πάρουν περισσότερο από 2-3 μήνες από τη στιγμή της υποβολής τους.
Επιπρόσθετα όπως ανέφερε ο κ.Βίνης, έχουν προωθηθεί σημαντικές παρεμβάσεις όπως : Διαδικασία απαλλοτρίωσης γραμμικών έργων, Έκδοση οικοδομικών αδειών. Με βάση το μέχρι πρότινος ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, για την κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, απαιτούνταν χρονικό διάστημα έως και 7 ετών, ενώ πλέον με τις παρεμβάσεις που θεσπίστηκαν απαιτείται 1 έτος για την έκδοση της απόφασης. Αντίστοιχα, για την έκδοση οικοδομικών αδειών απαιτούνταν έως και 11 έτη, ενώ πλέον χρειάζονται μόλις 2 μήνες.
Ο στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι, μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2023 να υπογραφούν οι συμβάσεις για τα έξι έργα τα οποία συνδέουν τους λιμένες της Πάτρας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το τρένο και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη. Έτσι θα ενισχυθεί ο σιδηρόδρομος και στη βασική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη καθώς θα αυξηθούν τα εμπορευματικά δρομολόγια.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιηθεί ποτέ στη χώρα μας. Στο σύνολο τους συνιστούν έργα με σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα για τη χώρα μας, που αναβαθμίζουν την ανταγωνιστικότητα των λιμένων και της ελληνικής οικονομίας.
Οι Σύμβουλοι
Για να τρέξουν γρηγορότερα τα εργα, η ΕΡΓΟΣΕ προγραμματίζει την έναρξη σειράς διαγωνισμών για την υποβοήθηση των διευθύνσεων της εταιρείας. Συνολικά έξι διαγωνισμοί θα διεξαχθούν για την πρόσληψη ισάριθμων Τεχνικών και Νομικών Συμβούλων, για κάθε ένα από τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου. Δουλειά τους θα είναι να συνδράμουν σε όλα τα στάδια του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και μέχρι την ολοκλήρωση των διαγωνισμών.
Παράλληλα, αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η σύνταξη τευχών δημοπράτησης για Υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου – Project Management. Αφορούν στην συνολική εποπτεία της οριστικής μελέτης και κατασκευής των έργων από τους τελικούς Αναδόχους του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Αυτός θα είναι και ο μεγαλύτερος από όλους τους διαγωνισμούς μιας και ο Σύμβουλος θα αναλάβει την διαχείριση και των έξι έργων των 4 δισ. ευρώ.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ υποστήριξε πως θα καλυφθούν από πόρους τόσο του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 όσο και από πόρους του CEF II. Η εκτίμηση του είναι πως θα καλυφθούν πλήρως τα απαιτούμενα ποσά μιας και η Ε.Ε. χρηματοδοτεί πολύ πιο εύκολα τα σιδηροδρομικά έργα.
Ολοκλήρωση έργων- τι γίνεται με τις δημοπρατήσεις
Ο σιδηρόδρομος ολοκληρώνεται στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη αλλά τρέχουν και άλλα έργα. Για το τέλος του 2022 προγραμματίζεται η ολοκλήρωση των έργων για τις νέες γέφυρες του Γαλλικού Ποταμού στη Θεσσαλονίκη. Στις αρχές του 2023 όπως είπε ο κ.Βίνης θα ολοκληρωθεί και η εργολαβία που επαναφέρει στη ζωή την γραμμή Ισθμός-Λουτράκι. Για τα Σεπόλια ανέφερε πως το 2024 ολοκληρώνεται ο δυτικός ημιδιάδρομος και στη συνέχεια τα έργα θα συνεχίσουν στον ανατολικό.
Αναφορικά με τις έξι δημοπρατήσεις ύψους άνω των 500 εκατ. ευρώ, δύο από αυτές θα υπογραφούν στις αρχές Μαρτίου. Η πρώτη αφορά στην ηλεκτροκίνηση της γραμμής Λάρισα-Βόλος και η δεύτερη στη σηματοδότηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη. Στην ολοκλήρωση του Βπρακτικού βρίσκονται οι διαγωνισμοί για την ηλεκτροκίνηση σε Παλαιοφάρσαλο-Καλαμπάκα και Κιάτο-Αίγιο, η ολοκλήρωση της διπλής γραμμής Αίγιο-Ρίο και τα έργα Β
φάσης στον Κεντρικό Σταθμό της Αθήνας.
Η ΕΡΓΟΣΕ άλλωστε ειναι και μία από τις πρώτες ΔΕΚΟ που θα αξιοποιήσει την καινοτόμα εφαρμογή Building Information Modelling (ΒΙΜ), κάνοντας πράξη τον ψηφιακό μετασχηματισμό της κατασκευής των έργων για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.