Τα ναυάγια που εξιτάρουν τη φαντασία κυνηγών θησαυρών – Κρύβουν αμύθητη λεία, πού βρίσκονται

Το ναυάγιο του Τιτανικού εξήρει τη φαντασία όλων μας για τα κρυμμένα μυστικά που πήρε μαζί του, το τότε μεγαλύτερο πλοίο στον κόσμο. Υπάρχουν όμως πολλά ακόμη ναυάγια που περιμένουν να εξερευνηθούν και τα οποία κρύβουν αμύθητους θησαυρούς στα αμπάρια τους.

Μπορεί η κυβέρνηση της Κολομβίας να σπεύδει να ανασύρει τον υποθαλάσσιο θησαυρό αξίας περίπου 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το βυθισμένο πλοίο San Jose του 18ου αιώνα, ωστόσο οι κυνηγοί θησαυρών σε όλο τον κόσμο, έχουν τη δική τους λεία να ανακτήσουν.

Λάφυρα δισεκατομμυρίων στον πυθμένα των ωκεανών
Από τις Μπαχάμες μέχρι το Νιούπορτ και την Πορτογαλία, πιστεύεται ότι υπάρχουν λάφυρα δισεκατομμυρίων δολαρίων στον πυθμένα των ωκεανών που περιμένουν να έρθουν στην επιφάνεια.

Χάρτης με ναυάγια


Μάλιστα, ο μεγιστάνας του Τέξας Καρλ Άλεν, πούλησε την εταιρεία σκουπιδοτενεκέδων του το 2017 και επένδυσε εκατομμύρια για να βρει αυτό που περιγράφει ως «μητρικό θησαυρό» σε βυθισμένα πλοία γύρω από τις Μπαχάμες. O Άλεν αποκαλεί τέτοιες περιπέτειες «κυνήγι πασχαλινών αυγών για ενήλικες» και ο ωκεάνιος αρχαιολόγος Τζιμ Σινκλέρ, ο οποίος συνεργάζεται μαζί του, επιμένει ότι πρόκειται για κάτι περισσότερο από τα πλούτη που διακυβεύονται.

«Δεν είναι μόνο τα χρήματα» δήλωσε στην New York Post. «Για μένα πρόκειται για τη συναρμολόγηση του παρελθόντος, χρησιμοποιώντας ό,τι υπήρχε στο πλοίο για να μάθουμε για όλους, από τους πλούσιους επιβάτες μέχρι τους σκλάβους».

Το πιο διάσημο πλοίο από όλα, ο Τιτανικός, δεν ήταν ποτέ στη λίστα των σοβαρών κυνηγών υποθαλάσσιων θησαυρών. «Ο χρυσός εξήχθη από τις Ηνωμένες Πολιτείες εκείνη την εποχή» δήλωσε ο κυνηγός θησαυρός Μάρτιν Μπεριέ στην New York Post. «Και ο Τιτανικός ταξίδευε από το Σαουθάμπτον της Αγγλίας στη Νέα Υόρκη. Δεν πρόκειται να βρεις κρυμμένο θησαυρό σε αυτό το πλοίο».

Τα ναυάγια που έχουν βάλει στο μάτι οι κυνηγοί θησαυρών
Ποια είναι όμως τα ναυάγια που βρίσκονται στο ραντάρ των κυνηγών υποθαλάσσιων θησαυρών;

Flor de la Mar (βυθίστηκε το 1511)

Το Flor de la Mar ήταν ένα πορτογαλικό πολεμικό πλοίο, το οποίο επέστρεφε από μια στρατιωτική εκστρατεία του 1511 στη Μάλακα, έναν σημαντικό εμπορικό κόμβο στη νοτιοδυτική Μαλαισία. Φορτωμένο με λάφυρα πολέμου, συμπεριλαμβανομένων θησαυρών που προέρχονταν από την λεηλασία του βασιλικού παλατιού του σουλτάνου της Μάλακα, το πλοίο βυθίστηκε από μια άσχημη καταιγίδα. Περίπου 400 άνδρες λέγεται ότι έχασαν τη ζωή τους.

Σύμφωνα με το Discovery UK, περίπου 80 τόνοι χρυσού και άλλων τιμαλφών – αξίας 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σημερινά χρήματα – βυθίστηκαν μαζί με το πλοίο.

Γύρω στο 1992, ο Σινκλέρ έκανε μια προσπάθεια για να ανασύρει τη λεία. Αλλά, όπως είπε στην New York Post, η κυβέρνηση της Ινδονησίας μπήκε εμπόδιο στην ανάσυρση του χρυσού από τα ύδατά της. «Συνέχισαν να θέλουν όλο και μεγαλύτερα ποσοστά από αυτά που ανακτήσαμε» είπε ο Σινκλέρ, εξηγώντας ότι έπαψε να είναι οικονομικά βιώσιμο. «Είχαμε μια καλή ιδέα για το πού βρισκόταν το πλοίο, αλλά ήταν σαν να μαγειρεύαμε μια ολόκληρη κατσαρόλα φαγητό και να ανακαλύπταμε ότι είχαμε έναν πολύ πεινασμένο φίλο».

Las Cinque Chagas (βυθίστηκε το 1594)
Τοποθεσία: Αζόρες

Άλλο ένα καταδικασμένο πλοίο του 16ου αιώνα με πορτογαλική σημαία, το Las Cinque Chagas έφερνε θησαυρούς και σκλάβους από την Γκόα της Ινδίας, όταν τρία βρετανικά πλοία του επιτέθηκαν στη μέση του Ατλαντικού.

Η μάχη διήρκησε τρεις ημέρες πριν το Las Cinque τυλιχτεί στις φλόγες και βυθιστεί κοντά στις Αζόρες. Το πολύτιμο φορτίο του πλοίου με διαμάντια, ρουμπίνια, μαργαριτάρια και πορτογαλικά νομίσματα λέγεται ότι αξίζει πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια.

Αν και η λεία είναι μεγάλο δέλεαρ, υπάρχει ένα πρόβλημα. Αυτά τα πλούτη βρίσκονται περίπου 760 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού – και όπως το έθεσε ο Σινκλέρ, «όσο πιο βαθιά πηγαίνεις, τόσο πιο ακριβά γίνονται».

Nuestra Senora de la Maravillas (βυθίστηκε το 1656)
Τοποθεσία: Little Bahama Bank, βόρειες Μπαχάμες

Η ισπανική γαλέρα ήταν φορτωμένη με ασημένιες ράβδους και νομίσματα, μαζί με διάφορα χρυσά αντικείμενα, από ένα άλλο βυθισμένο πλοίο, το Jesus Maria de la Limpia Concepción, όταν έχασε τον προσανατολισμό του σε κανάλι στις Μπαχάμες και εμβολίστηκε από ένα τρίτο πλοίο – με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με έναν ύφαλο.
«Το πλοίο βυθίστηκε και το άλλο μισό επέπλευσε σαν κουτάκι μπίρας» δήλωσε ο Άλεν.

Ενώ εκτιμάται ότι μισό δισεκατομμύριο δολάρια σε ασήμι, χρυσό και κοσμήματα είχαν ήδη περισυλλεγεί από το πλοίο από Ισπανούς αμέσως μετά τη βύθισή του, ο Άλεν πιστεύει ότι θα ανακτήσει «ένα μεγάλο μέρος από ό,τι έχει απομείνει – έως και το τριπλάσιο».

Τούτου λεχθέντος, πρόσθεσε: «Αυτό που είναι απογοητευτικό είναι ότι κανείς δεν γνωρίζει πραγματικά τι υπήρχε σε αυτά τα πλοία. Ό,τι κι αν υπάρχει στη δηλωτικό, στην πραγματικότητα υπήρχε τριπλάσιο λαθρεμπόριο. Έγινε για να αποφύγουν την καταβολή φόρων». Μέχρι στιγμής, είπε, «έχουμε ανακτήσει χιλιάδες τεχνουργήματα, αλλά δεν έχουμε βρει τίποτα. Αν τα βρούμε όλα, η αξία τους μπορεί να φτάσει τα δισεκατομμύρια».

RMS Republic (βυθίστηκε το 1909)
Τοποθεσία: ανοικτά του Ναντάκετ, Μασαχουσέτη.

Τρία χρόνια πριν από το ναυάγιο του Τιτανικού, ένα άλλο πολυτελές επιβατηγό πλοίο της ίδιας εταιρείας, της White Star, είχε τραγική μοίρα. Αφού έφυγε από τη Νέα Υόρκη με προορισμό το Γιβραλτάρ, το RMS Republic συγκρούστηκε με το SS Florida, το οποίο ήταν φορτωμένο με μετανάστες που έρχονταν στις ΗΠΑ. Σχεδόν όλοι οι επιβάτες του Republic -συμπεριλαμβανομένων μελών της τραπεζικής οικογένειας Mellon- διασώθηκαν, εκτός από έξι που έχασαν τη ζωή τους κατά την σύγκρουση.

Όμως 45 τόνοι χρυσού, 800.000 δολάρια σε μισθούς του Ναυτικού και άλλα 25 εκατομμύρια δολάρια από την πώληση ρωσικών ομολόγων χάθηκαν στο βυθό του Ατλαντικού.

Ο Μπεριέ είναι ιδιοκτήτης του ναυαγίου και, όπως δήλωσε στην Post, «μέσω της έρευνας, γνωρίζουμε πού βρίσκεται το σκάφος: 50 μίλια νότια του Ναντάκετ. Θέλουμε να είμαστε στο σημείο μέχρι την 1η Ιουνίου 2024. Θα χρειαστούν τρία με τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί η ανασκαφή. Θέλω να επικυρώσω την απόδειξη μέσω της ανάκτησης. Θέλω να δω το φορτίο» – που εκτιμάται ότι αξίζει περισσότερα από 7 δισεκατομμύρια δολάρια σε σημερινό νόμισμα.

Merchant Royal (βυθίστηκε το 1641)
Τοποθεσία: ανοικτά των ακτών της Κορνουάλης, Αγγλία

Το Merchant Royal είχε χρησιμοποιηθεί για τη διευκόλυνση των συναλλαγών με τις ισπανικές αποικίες στον Νέο Κόσμο κατά το πρώτο μισό του 17ου αιώνα. Ενώ βρισκόταν αγκυροβολημένο στην Ισπανία για επισκευές, ο καπετάνιος του πλοίου συνήψε συμφωνία με την κυβέρνηση της χώρας αυτής για την παράδοση αργύρου και χρυσού στην Αμβέρσα – γεγονός που προσέθεσε σημαντικά στο ήδη βαρύ φορτίο πολύτιμων μετάλλων του πλοίου.

Οι επισκευές, ωστόσο, δεν κατάφεραν να επιλύσουν τα προβλήματα του Merchant Royal: Καθώς έρχονταν καταιγίδες, το πλοίο παρουσίαζε διαρροές και οι αντλίες δεν λειτουργούσαν. Το πλοίο βυθίστηκε 34 μίλια από το Land’s End, φορτωμένο με χρυσό και κοσμήματα.

Το ναυάγιο δεν έχει ακόμη εντοπιστεί. Όποιος το βρει θα έχει πρόσβαση σε θησαυρούς αξίας περίπου 1,25 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Άγνωστο δουλεμπορικό πλοίο (βυθίστηκε το 1786)
Τοποθεσία: ανοικτά των ακτών στις Μπαχάμες

Το 1786, αυτό το πλοίο άφησε 800 σκλάβους στην Καραϊβική και έφυγε με αυτό που ο Άλεν αποκαλεί γενικά «ένα σωρό χρυσά νομίσματα» – πριν συναντήσει τη μοίρα του πέφτοντας σε ύφαλο και βουλιάζοντας.

Ο Άλεν και το πλήρωμά του βρήκαν τέσσερα από τα νομίσματα. «Έδωσαν 100.000 νομίσματα από τα 380.000. Αυτό σημαίνει ότι άλλα 280.000 νομίσματα περιμένουν να βρεθούν» δήλωσε ο Άλεν στην New York Post. «Τα αναζητούμε αυτή τη στιγμή».