Τον Ιανουάριο, τα αεροσκάφη Boeing 737 Max 9 καθηλώθηκαν στο έδαφος για θέματα ασφαλείας, μετά από μια πτήση της Alaska Airlines που αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση όταν ένα μπουλόνι πόρτας έφυγε και άφησε μια τεράστια τρύπα στο πλάι ενός αεροπλάνου.
Το περιστατικό αυτό πυροδότησε ένα νέο κύμα ασφάλειας των αεροπορικών εταιρειών, και έκανε όσους φοβούνται τις πτήσεις με αεροπλάνα να τρέμουν ακόμη περισσότερο αυτή την εμπειρία.
Ποια είναι όμως η ποιο ασφαλής θέση σε ένα αεροπλάνο; Φυσικά, πάντα η θέση αυτή εξαρτάται από τον τύπο της έκτακτης ανάγκης που συμβαίνει, ωστόσο, το να κάθεστε κοντά στο φτερό ή στην πλάτη του αεροσκάφους ή ακόμα και ανάποδα, συνιστάται συνήθως το ασφαλέστερο σε περίπτωση που το αεροπλάνο έρθει αντιμέτωπο με συντριβή.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Άντονι Μπρικχάουζ, αναπληρωτή καθηγητή στο Embry-Riddle Aeronautical University στην Daytona Beach της Φλόριντα, δεν υπάρχει πραγματικά καμία «ασφαλέστερη» θέση για να καθίσει κανείς.
Ο ίδιος πάντως, τείνει να επιλέγει μια θέση στο πίσω μέρος του αεροπλάνου, λέγοντας πως έχει αποδειχθεί ασφαλέστερη στο παρελθόν, ενώ η αμέσως επόμενη επιλογή του είναι τα καθίσματα κοντά στα φτερά.
Μιλώντας στην Walls Street Journal, ο Άντονι δήλωσε ότι τα φτερά ενός αεροπλάνου είναι «ισχυρά δομικά στοιχεία» και καθιστούν αυτή την περιοχή του αεροσκάφους πιο ανθεκτική, άρα πιο πιθανό να «αντέξει» σε περίπτωση συντριβής.
Το περιοδικό Time ανέφερε πως εξετάζοντας τις θέσεις, διαπίστωσαν πως τα μεσαία καθίσματα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είχαν τα καλύτερα αποτελέσματα, με ποσοστό θανάτων μόλις 28%. Οι χειρότερες θέσεις για την ασφάλεια ήταν στον διάδρομο στο μεσαίο τρίτο της καμπίνας με ποσοστό θανάτου 44%.
Γιατί πρέπει να μετράτε τον αριθμό των σειρών μέχρι την έξοδο
Ο Γκράχαμ Μπρέιτγουεϊτ, καθηγητής και διευθυντής συστημάτων μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Κράνφιλντ του Ηνωμένου Βασιλείου, λέει επίσης πως οι αεροπορικές εταιρείες συνήθως προτείνουν στους επιβάτες να μετρήσουν τον αριθμό των σειρών μέχρι την έξοδο, ακόμη και αν η έξοδος αυτή βρίσκεται πίσω τους.
Πρόσθεσε πως αυτή η συμβουλή έχει σώσει ζωές σε περίπτωση δυστυχήματος, αναφέροντας έναν άνθρωπο που διέφυγε με επιτυχία από πυρκαγιά της British Airtours στο αεροδρόμιο Μάντσεστερ της Αγγλίας το 1985, επειδή μέτρησε τις σειρές μέχρι την έξοδο και μπόρεσε να βρει την πόρτα όταν ο χώρος γέμισε καπνό.
Την ίδια ώρα, οι ειδικοί επί των θεμάτων αεροπορίας παροτρύνουν τους ταξιδιώτες να επικεντρώνονται λιγότερο στο πού κάθονται και περισσότερο στις ενημερώσεις ασφαλείας των αεροπορικών εταιρειών πριν από την πτήση, καθώς οι πληροφορίες ασφαλείας σχετικά με το συγκεκριμένο αεροσκάφος μπορεί να είναι διαφορετικές από άλλα αεροπλάνα με τα οποία έχουν πετάξει.
«Είναι απογοητευτικό όταν πετάω και κοιτάζω γύρω μου και βλέπω πολύ λίγους ανθρώπους να δίνουν προσοχή» παραδέχτηκε ο Άντονι.
Το 2023 η δεύτερη ασφαλέστερη χρονιά για την ασφάλεια των αερομεταφορών
Πάντως, παρά την έκρηξη της Alaska Airlines, το 2023 ήταν η δεύτερη ασφαλέστερη χρονιά που έχει καταγραφεί ποτέ για την ασφάλεια των αερομεταφορών, όπως προκύπτει από όλα τα αεροπορικά περιστατικά που καταγράφηκαν πέρυσι στο Aviation Safety Network.
Σύμφωνα με αυτή τη βάση δεδομένων, σε 35 εκατομμύρια πτήσεις, σημειώθηκαν 1.213 σοβαρά περιστατικά, 134 ατυχήματα, πέντε θανατηφόρα ατυχήματα και 105
Το αεροπλάνο κατατάσσεται σταθερά στους ασφαλέστερους τρόπους μεταφοράς, με μια έκθεση που δημοσιεύθηκε από την airlineratings.com να διαπιστώνει ότι ο μέσος όρος των αεροπορικών ατυχημάτων τα τελευταία πέντε χρόνια είναι 13 ατυχήματα κάθε χρόνο και 300 θάνατοι.