Το 87% των Ελλήνων οδηγών φοβάται …..τους άλλους οδηγούς, δείχνει έρευνα που έγινε από την Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας και καταγράφει την οδηγική συμπεριφορά των Ευρωπαίων οδηγών.
Για τους Έλληνες οδηγούς, βγήκαν συμπεράσματα που δείχνουν τον εγωκεντρισμό που διακατέχει την συντριπτική πλειοψηφία αυτών, την επιθετική συμπεριφορά τους, την νευρικότητα και το «λεκτικό στόλισμα» που κάνουν σε άλλους οδηγούς, καθώς και τον «τσαμπουκά» που δείχνουν φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να βγουν από το όχημα και να ζητήσουν τον λόγο.
Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα, το 87% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά των άλλων οδηγών κατά τη διάρκεια της οδήγησης, το 59% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς, το 57% ότι κορνάρουν άσκοπα τους άλλους οδηγούς, το 48% ότι σκόπιμα «κολλάει» στο όχημά του πίσω από το προπορευόμενο όχημα, ενώ το 26% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με άλλον οδηγό.
Όλα αυτά συμβαίνουν στην Ελλάδα και είναι τα αποτελέσματα του 14ου Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Ιδρύματος VINCI Autoroutes και πραγματοποιήσε η Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας.
Τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας για την Ελλάδα
Κλίμα έντασης και άγχους που παραμένει πολύ υψηλό
Το 87% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών.
Το 59% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς.
Το 57% των οδηγών κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν.
Το 48% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει.
Το 26% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό.
Οι κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας παραβιάζονται πολύ συχνά, εις βάρος της ασφάλειας
Το 81% των Ελλήνων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα.
Το 57% δηλώνει ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας.
Το 72% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη.
Το 39% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο.
Η απόσπαση της προσοχής, η οποία είναι επικίνδυνη για την οδήγηση, αφορά μια μεγάλη πλειοψηφία των οδηγών
Το 81% των Ελλήνων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί.
Το 72% τηλεφωνεί ενώ οδηγεί και το 45% το κάνει συστηματικά. Η χρήση Bluetooth είναι ευρέως διαδεδομένη: Το 55% των Ελλήνων οδηγών το χρησιμοποιεί για να πραγματοποιεί κλήσεις.
Μεταξύ εκείνων που τηλεφωνούν, το 17% είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα λόγω της χρήσης του τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
Το 79% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί.
Υπνηλία: ένας υποτιμημένος, αλλά πραγματικός κίνδυνος
Το 49% των Ελλήνων οδηγών λένε ότι πιάνουν το τιμόνι όταν νιώθουν πολύ κουρασμένοι. Ανάμεσα τους:
- Το 37% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 28% των οδηγών γενικά.
- Το 22% είχε ήδη ένα ατύχημα ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι έναντι 19% των οδηγών γενικά.
- Το 50% δεν σταματά ποτέ για να κοιμηθεί έναντι 48% των οδηγών γενικά.
Αλκοόλ, ναρκωτικά: αφορούν κυρίως νέους άνδρες
Το 19% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών έχουν ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχουν καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνονται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική τους κατάσταση ή την αντίληψή τους, έναντι 16% των οδηγών γενικά.
Το 11% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών έχουν ήδη οδηγήσει μετά από κάπνισμα κάνναβης έναντι 5% των οδηγών γενικά.
Το 15% όλων των οδηγών που δηλώνει ότι έχει ήδη οδηγήσει ενώ αισθανόταν τις επιπτώσεις του αλκοόλ το έχει κάνει ήδη μετά από χρήση κάνναβης.
Το 39% των οδηγών που έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα που σχετίζεται με αυτή την κατάχρηση (15%).
Ο θεαματικός αντίκτυπος ενός ατυχήματος ή ενός παραλίγο ατυχήματος στην οδηγική συμπεριφορά: γιατί να περιμένουμε να συμβεί μια τραγωδία για να υιοθετήσουμε υπεύθυνη οδήγηση;
Το 94% των Ελλήνων οδηγών που είχαν ή παραλίγο να έχουν ατύχημα ή που ένα αγαπημένο πρόσωπό τους σκοτώθηκε ή τραυματίστηκε σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα, άλλαξε οδηγική συμπεριφορά.
Μεταξύ αυτών:
- Το 90% δηλώνει ότι είναι πλέον πιο προσεκτικοί στο δρόμο.
- Το 88% δηλώνει ότι τηρεί πιο πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
- Το 34% αγχώνεται περισσότερο όταν παίρνει το αυτοκίνητο.
«Στο φετινό Ευρωβαρόμετρο για την Υπεύθυνη Οδήγηση της VINCI Autoroutes αναγνωρίζουμε οδηγικά ήθη που βλέπουμε συχνά στους αυτοκινητόδρομους που διαχειριζόμαστε. Σύμφωνα με τις απαντήσεις, τα ποσοστά ακραίων αντιδράσεων και επιθετικής συμπεριφοράς είναι υψηλά, αλλά απουσιάζει η αυτοκριτική, ενώ παράλληλα ομολογούμε ότι συχνά παραβιάζουμε κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Είναι πάντα κατάλληλη στιγμή να αναστοχαστούμε πάνω στις συμπεριφορές μας και να προκρίνουμε την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό στον διπλανό μας, έναντι του εγωκεντρισμού και της επιθετικότητας. Μπορεί μια αλλαγή στις οδηγικές μας συνήθειες να επιφέρει θετικές αλλαγές και στην κοινωνική συνύπαρξη. Προσωπικά το εύχομαι», τόνισε ο Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Ελλάδας VINCI Concessions/ Μέλος Δ.Σ. Ιδρύματος VINCI AUTOROUTES.
Από την πλευρά της, η Βάσω Μυλωνά, Πρόεδρος Δ.Σ. Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας Ι.Ο.Α.Σ. «Πάνος Μυλωνάς», επεσήμανε: «Μας λυπεί το γεγονός ότι στην Ευρώπη, την ασφαλέστερη ήπειρο του κόσμου, εμφανίζονται, βάσει και των πρόσφατων αποτελεσμάτων, επιθετικές συμπεριφορές που αντικατοπτρίζουν και τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που βιώνουμε. Και επειδή οδηγούμε όπως ζούμε, διαπιστώνουμε πως ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει επηρεάσει αρνητικά τη συμπεριφορά των οδηγών.
Ο εγωκεντρισμός, η επιθετικότητα, η έλλειψη σεβασμού και η μη συμμόρφωση σε κανόνες είναι στοιχεία που βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τη δική μας και των άλλων. Για τους Έλληνες οδηγούς, η μη χρήση ζώνης, η χρήση κινητού κατά την οδήγηση και η κατανάλωση αλκοόλ, όπως και η οδήγηση σε κατάσταση κόπωσης και υπνηλίας, αποτελούν ακόμη θέματα που κατεξοχήν μας προβληματίζουν. Ας μην ξεχνάμε λοιπόν αυτούς που μας περιμένουν να γυρίσουμε πίσω ασφαλείς. Κι όσο γι’ αυτούς που συναντάμε στο δρόμο, να τους φερόμαστε όπως θα θέλαμε να μας φέρονται – Ας δώσουμε μεγαλύτερη σημασία στο “εμείς” από το “εγώ” και με ευγένεια και ενσυναίσθηση ας προσπαθήσουμε να μπούμε στη θέση των άλλων. Τότε θα μπορέσουμε πραγματικά να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας και να κάνουμε το περιβάλλον μας ασφαλέστερο και πιο πολιτισμένο».