Google: Άλλαξε τον αλγόριθμό της προς όφελος των χρηστών και το ίντερνετ δεν θα είναι πια ίδιο

Στα μέσα Μαΐου η Google ανακοίνωσε ορισμένες αλλαγές στην μηχανή αναζήτησης με την ένταξη λειτουργιών τεχνητής νοημοσύνης. Οι εταιρείες τεχνολογίας ανακοινώνουν η μια μετά την άλλη νέες AI υπηρεσίες που μέχρι ένα σημείο μπορεί να έχουν κουράσει τον κόσμο. Ωστόσο οι αλλαγές που ανακοίνωσε και ξεκίνησε να εφαρμόζει η Google επηρεάζουν την καθημερινότητα εκατομμύρια ανθρώπων.

Τον Σεπτέμβριο του 2023 η Google άρχισε να κάνει τις πρώτες αλλαγές στον αλγόριθμο της. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μικρά και ανεξάρτητα σαιτς να δουν μεγάλη πτώση στα νούμερά τους καθώς η ίδια η Google προωθούσε άλλες σελίδες ακόμα και αν οι απαντήσεις που προσέφεραν στις ερωτήσεις των χρηστών δεν ήταν το ίδιο τεκμηριωμένες.

Η δεύτερη μεγάλη αλλαγή στον αλγόριθμο ήρθε τον Μάρτιο και ήταν ακόμα πιο σκληρή για τους μικρούς εκδότες. Σύμφωνα με όσα υποστήριξαν εκπρόσωποι της Google στο BBC, η εταιρεία δρομολογεί αλλαγές στην αναζήτηση μόνο μετά από αυστηρές δοκιμές που επιβεβαιώνουν ότι η αλλαγή θα είναι χρήσιμη για τους χρήστες. Παράλληλα τόνισαν ότι η εταιρεία παρέχει στους ιδιοκτήτες ιστότοπων βοήθεια, πόρους και ευκαιρίες να αναρριχηθούν στην κατάταξη των αναζητήσεων.

Η Google επιμένει ότι οι αλλαγές θα είναι καλές για το ίντερνετ και οι αλλαγές στον αλγόριθμο αναζήτησης είναι μόνο η αρχή. Πριν από περίπου δυο εβδομάδες ο CEO της Google Σουντάρ Πιτσάι ανακοίνωσε την μεγαλύτερη αλλαγή στον τρόπο που γίνονται οι αναζητήσεις στο ίντερνετ.

Συγκεκριμένα, ο Πιτσάι ανακοίνωσε το «AI Overviews». Αυτή η λειτουργία, έχει ήδη ξεκινήσει στις ΗΠΑ, προσφέρει στους χρήστες μια περίληψη με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης για κάθε αναζήτηση που κάνουν. Το κείμενο που παράγει η επίμαχη υπηρεσία πρόκειται να εμφανίζεται στην κορυφή της σελίδας, πάνω από τις παραδοσιακά αποτελέσματα.

Τι λέει η Google και τι οι άνθρωποι της αγοράς
Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι οι νέες προσθήκες στη μηχανή αναζήτησης θα φέρουν μια συναρπαστική νέα εποχή στον χώρο της τεχνολογίας και θα βοηθήσει στην επίλυση πολλών προβλημάτων που ταλαιπωρούν το διαδίκτυο. Ωστόσο οι κινήσεις της έχουν προκαλέσει πολλά επικριτικά σχόλια, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι τελικά θα δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα.

Οι αλλαγές της στον αλγόριθμο θα μετατρέψουν την Google από μια μηχανή αναζήτησης σε μια μηχανή αναζήτησης και απαντήσεων. Οι ακόμα πιο απαισιόδοξοι, μιλάνε για επιπτώσεις που μπορεί να εξαφανίσουν επιχειρήσεις που παράγουν μεγάλο όγκο του περιεχομένου που αρέσει στους χρήστες.

Η κατάχρηση του SEO
Οι αλλαγές έγιναν επειδή η Google γνωρίζει ότι το διαδίκτυο έχει ένα μεγάλο πρόβλημα. Στο ίντερνετ υπάρχουν σάιτς που είναι στημένα σύμφωνα με τις ανάγκες του SEO. Πρόκειται για κάποιες τεχνικές που ακολουθούν οι ιστοσελίδες στοχεύοντας να βρίσκονται ψηλά στις αναζητήσεις της Google. Κάποιος θα σκεφτεί ότι δεν υπάρχει κάτι αθέμιτο σε αυτό και έχει δίκιο. Ωστόσο το πρόβλημα ξεκινάει όταν γίνεται κατάχρηση αυτών των εργαλείων.

Οι ιδιοκτήτες των σάιτς μπαίνουν στον πειρασμό να δημιουργήσουν περιεχόμενο που είναι σχεδιασμένο να ικανοποιεί τους αλγόριθμους και όχι τους χρήστες, καθώς αυτό θα τους φέρει περισσότερα χρήματα.

Σκεφτείτε ένα απλό παράδειγμα. Αν θέλετε να βρείτε τα κατάλληλα αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο και κάνετε τη σχετική αναζήτηση, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να πέσετε πάνω σε έναν ιστότοπο που θα σας παρέχει ελάχιστες χρήσιμες πληροφορίες ή μπορεί να έχει εμπορική συνεργασία που αποκοπεί να σας προτείνει ένα συγκεκριμένο ζευγάρι. Την ίδια στιγμή μπορεί να υπάρχουν μικρότερα σάιτς με γνώση στο αντικείμενο που θα βρίσκονται χαμηλά στις αναζητήσεις. Ας είμαστε ειλικρινείς, πόσες φορές έχετε αναζητήσει κάτι και έχετε επισκεφτεί τη δεύτερη σελίδα των αποτελεσμάτων; Από ελάχιστες έως καμία.

Ο «πόλεμος» της Google με τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα αναζητήσεων έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια. Το 2022 η εταιρεία έδωσε μια «αναβάθμιση χρήσιμου περιεχομένου» στον αλγόριθμο της με σκοπό να εξαλείψει το περιεχόμενο που δημιουργήθηκε με σκοπό αποκλειστικά την υψηλότερη κατάταξη στις αναζητήσεις. Ακολούθησε μια δεύτερη ενημέρωση τον Σεπτέμβριο του 2023 και μια τρίτη τον Μάρτιο του 2024.

Σύμφωνα με την Google οι αναβαθμίσεις είχαν ως αποτέλεσμα «45% λιγότερο χαμηλής ποιότητας και μη πρωτότυπο περιεχόμενο στα αποτελέσματα αναζήτησης». «Οι πρόσφατες ενημερώσεις μας έχουν ως στόχο να συνδέσουν τους ανθρώπους με περιεχόμενο που είναι χρήσιμο, ικανοποιητικό και πρωτότυπο, από ένα ευρύ φάσμα ιστότοπων σε όλο το ίντερνετ», είπε ένας εκπρόσωπος της Google στο BBC.

Ποιοι κερδίζουν
Φυσικά οι αλλαγές της Google δεν είχαν μόνο «χαμένους» αλλά και «νικητές». Για παράδειγμα την ώρα που πολλές ιστοσελίδες είδαν πτώση επισκεψημότητας που έφτασε μέχρι και 58%, υπήρεξε σημαντική άνοδος για το Reddit.

Σύμφωνα με το εργαλείο ανάλυσης, SEMrush, το Reddit είχε μια αύξηση στις επισκέψεις που ισοδυναμεί με 126%, κάτι που ήδη να φαίνεται στα οικονομικά του. Το Reddid ανακοίνωσε τα πρώτα τριμηνιαία κέρδη από τότε που μπήκε στο χρηματιστήριο, τον Μάρτιο του 2024.

Τα έσοδά της ανέρχονται σε 243 εκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση 48% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. «Η αύξηση της επισκεψιμότητας που παρατηρείται στο Reddit είναι πρωτοφανής στο διαδίκτυο», λέει η Lily Ray, αντιπρόεδρος στρατηγικής και έρευνας SEO στην εταιρεία μάρκετινγκ Amsive.

Φυσικά το Reddit δεν είναι ο μοναδικός κερδισμένος από τις αλλαγές στις αναζητήσεις. Τα δεδομένα της SEMrush δείχνουν ότι και άλλα σαιτ που «ζουν» από το περιεχόμενο που παράγουν χρήστες, όπως για παράδειγμα το Quora και στο Instagram σημείωσαν παρόμοια άνοδο. Εντυπωσιακές αυξήσεις σημειώθηκαν στο Linkedin και στη Wikipedia.

Κατά μία έννοια η Goolge ακολούθησε μια χρόνια τάση του διαδικτύου. Τα τελευταία χρόνια πολλοί χρήστες πρόσθεταν τη λέξη «Reddit» στο τέλος των αναζητήσεων με την ελπίδα ότι θα βρουν απαντήσεις που βασίζονται στην εμπειρία των ανθρώπων και όχι από σελίδες που είναι στημένες έτσι ώστε να εκμεταλλευτούν το σύστημα της Google.

Τα παραπάνω σημείωσε και ο Danny Sullivan της Google. «Διαπιστώσαμε ότι οι άνθρωποι συχνά θέλουν να μαθαίνουν από τις εμπειρίες των άλλων. Έτσι, φέραμε στην επιφάνεια περιεχόμενο από εκατοντάδες φόρουμ και άλλες κοινότητες σε όλο τον ιστό», ανέφερε. «Η συμφωνία μας με το Reddit δεν περιελάβανε σε καμία περίπτωση την υψηλότερη κατάταξη του περιεχομένου του στις αναζητήσεις μας», πρόσθεσε.

Φουντώνει η κουβέντα για το μονοπώλιο της Google
Οι ιδιοκτήτες των σάιτς δεν είναι οι μοναδικοί που πιστεύουν ότι η Google λειτουργεί με μονοπωλιακές τακτικές. Θυμίζουμε ότι η εταιρεία βρίσκεται στα δικαστήρια εξαιτίας πολλών αγωγών που έχουν γίνει σε βάρος της για τακτικές μονοπωλίου.

Η Google περιμένει την απόφαση σε μια αγωγή του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ που την κατηγορεί για παράνομο μονοπώλιο στον κλάδο των μηχανών αναζήτησης. Εάν ο τεχνολογικός γίγαντας χάσει την υπόθεση, οι κυρώσεις θα μπορούσαν να κυμαίνονται από μεγάλα πρόστιμα έως αναγκαστική διάλυση της εταιρείας.

Η Google, που ελέγχει περισσότερο από το 90% της παγκόσμιας επιχείρησης αναζητήσεων, υποστηρίζει ότι η επιτυχία της οφείλεται στο γεγονός ότι παράγει ανώτερα προϊόντα από τους ανταγωνιστές της.

πηγή