Πανελλήνιες 2024: Χαμηλούς βαθμούς «δείχνουν» τα δύσκολα θέματα -Πότε ανακοινώνονται τα αποτελέσματα

Έπεσε την Τετάρτη 12 Ιουνίου η αυλαία στις Πανελλήνιες 2024 για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων και πλέον ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.

Τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν την Τετάρτη οι υποψήφιοι των ΓΕΛ ήταν: Ιστορία (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Ο.Π. Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής).

Όπως περιγράφουν καθηγητές με πολλά χρόνια πείρας, τα δύσκολα θέματα αναμένεται να οδηγήσουν σε χαμηλούς βαθμούς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την πορεία των βάσεων εισαγωγής.

Κυρίως γίνεται λόγος για τα θέματα που «έπεσαν» στην Ιστορία και στη Φυσική, την τελευταία ημέρα εξετάσεων για τους υποψηφίους των ΓΕΛ, ωστόσο στο «κάδρο» έχουν μπει και τα Μαθηματικά, αλλά και -λιγότερο- τα Αρχαία Ελληνικά και η Βιολογία.

Πανελλήνιες 2024: Πότε θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα
Σύμφωνα με πληροφορίες, γίνεται προσπάθεια οι βαθμολογίες να έχουν αναρτηθεί είτε έως το τέλος Ιουνίου (με πιθανότερη ημέρα την Παρασκευή 28/6) είτε τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου (Δευτέρα 1/7 ή Τρίτη 2/7).

Υπενθυμίζεται ότι οι βαθμοί θα αναρτηθούν στην ηλεκτρονική διεύθυνση results.it.minedu.gov.gr και θα γνωστοποιηθούν στους υποψηφίους με τη νέα διαδικασία μέσω μηνύματος (SMS) στο κινητό τους τηλέφωνο.

Όσον αφορά τα ειδικά μαθήματα, οι βαθμολογίες αναμένεται να ανακοινωθούν την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου.

Πανελλήνιες 2024: Μηχανογραφικά δελτία και βάσεις εισαγωγής
Η συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων εκ μέρους των υποψηφίων αναμένεται τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου και οι υποψήφιοι όταν κληθούν να δηλώσουν τα τμήματα προτίμησης θα βλέπουν και θα μπορούν να επιλέξουν μόνο τα τμήματα στα οποία θα έχουν πρόσβαση.

Δηλαδή, κάθε υποψήφιος θα βλέπει τα τμήματα εκείνα για τα οποία ο μέσος όρος των βαθμολογικών επιδόσεών του είναι ίσος ή μεγαλύτερος από την ΕΒΕ κάθε τμήματος, συνυπολογιζόμενης όπου απαιτείται και της ΕΒΕ του ειδικού μαθήματος ή των πρακτικών δοκιμασιών.

Τέλος, την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου αναμένεται η ανακοίνωση για τις βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ονόματα των επιτυχόντων στα ΑΕΙ.

Πανελλαδικές 2024: Ιδιαίτερης δυσκολίας τα θέματα στην Ιστορία
Οι μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών εξετάστηκαν την Τετάρτη στην Ιστορία και όπως σχολιάζουν οι καθηγητές Ιστορίας του Ομίλου Φροντιστηρίων ΜΕΘΟΔΙΚΟ, τα θέματα παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια.

Γράφουν συγκεκριμένα:
«Τα θέματα στην Ιστορία παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια. Λόγω της δυσκολίας, δεν επαρκεί η κατανόηση και η αποστήθιση από το σχολικό βιβλίο, αλλά απαιτείται ιδιαίτερη συνθετική και αφαιρετική ικανότητα.

Σχόλια και παρατηρήσεις επί των εκφωνήσεων:

  • στο θέμα Α1 – γ ο όρος «σκωρίες», παρότι έχει εξεταστεί στο παρελθόν, δεν αποτελεί ιστορικό όρο
  • στο θέμα Α2 – δ υπάρχει ασάφεια στη διατύπωση και η απάντηση εξάγεται από το γενικότερο πνεύμα του βιβλίου
  • και στο θέμα Β2 για το ενωτικό ψηφισμα, υπάρχει μια μικρή ασφάφεια σε σχέση με τη διατύπωση του σχολικού βιβλίου.

Τα θέματα της Β ομάδας, Γ1 και Δ1 απαιτούν από τους υποψηφίους να έχουν ιδιαίτερα καλή γνώση της ύλης του βιβλίου και να έχουν καλλιεργήσει τη συνθετική και αφαιρετική ικανότητα προκειμένου να απαντήσουν με πληρότητα».

Πανελλαδικές 2024: Μεγάλη η έκταση των θεμάτων στη Φυσική, πιο δύσκολα απ’ ό,τι το 2023
Για τα θέματα που «έπεσαν» στη Φυσική (της Ο.Π. Θετικών Σπουδών και της Ο.Π. Σπουδών Υγείας) η ομάδα των καθηγητών Φυσικής του ΜΕΘΟΔΙΚΟΥ αναφέρει:

«Τα θέματα στο μάθημα της Φυσικής εμφανίζουν σαφώς μεγαλύτερη δυσκολία σε σχέση με τα περσινά. Η έκταση των θεμάτων είναι μεγάλη και αναμένεται αρκετοί υποψήφιοι να αντιμετώπισαν θέμα χρόνου.

Οι εκφωνήσεις είναι αναλυτικές και περιγραφικές και απευθύνονται σε υποψηφίους που έχουν αναπτύξει σε υψηλό βαθμό την ικανότητα κατανόησης κειμένου και έχουν εξασκηθεί σε θέματα αντίστοιχης έκτασης και δυσκολίας από τα προηγούμενα χρόνια.

Τα θέματα των ασκήσεων (Γ και Δ) περιλαμβάνουν ερωτήσεις ανάπτυξης στη θεωρία, κάτι που δεν συνηθιζόταν τις προηγούμενες χρονιές. Παράλληλα, στα θέματα θεωρίας (Θέμα Α και Β) υπάρχουν σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής (όπως τα Α2 και Α3).

Αντιθέτως στις ασκήσεις δεν υπήρχαν δυσκολίες στην αλγεβρική επεξεργασία και αρκετά ερωτήματα είναι αποδεικτικού χαρακτήρα που καθοδηγούν τους μαθητές να συνεχίσουν και στα επόμενα ερωτήματα.

Για να ανταποκριθούν με επάρκεια, οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν καλλιεργήσει πολλές δεξιότητες, να έχουν παρατηρητικότητα και ψυχραιμία. Το μάθημα της Φυσικής θα έχει σίγουρα καθοριστικό ρόλο για την εισαγωγή στις υψηλόβαθμες σχολές του 2ου και 3ου Επιστημονικού Πεδίου».

Πανελλαδικές 2024: Χωρίς μεγάλες δυσκολίες τα θέματα στην Οικονομία
Όσον αφορά τα θέματα στην Οικονομία, στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι της Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής, η ομάδα Οικονομολόγων του ΜΕΘΟΔΙΚΟΥ αναφέρει:

«Τα σημερινά θέματα στο μάθημα της Οικονομίας καλύπτουν όλη την ύλη τόσο στη μικροοικονομία, όσο και στην μακροοικονομία, με το 4ο θέμα να εμφανίζει πρωτοτυπία συνδυάζοντας 1ο, 7ο και 9ο κεφάλαιο.

Σε γενικές γραμμές τα θέματα δεν έχουν ιδιαίτερη δυσκολία, με εξαίρεση τα τελευταία ερωτήματα των θεμάτων Γ και Δ (Γ5, Δ5 αντίστοιχα) τα οποία απαιτούν προσοχή.

Δεν υπήρχε ιδιαίτερη δυσκολία σε αριθμητικούς υπολογισμούς αλλά στο θέμα Α της θεωρίας, οι μαθητές έπρεπε να αξιοποιήσουν τη κριτική τους σκέψη για να απαντήσουν ορθά».

Πώς σχολιάζει η ΟΕΦΕ τα θέματα που «έπεσαν» στις Πανελλήνιες
Τα θέματα που «έπεσαν» την τελευταία ημέρα των Πανελληνίων 2024 για τα ΓΕΛ σχολίασε στην ιστοσελίδα της και η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ).

ΟΕΦΕ: Απαιτητικά τα θέματα Ιστορίας
Τα θέματα της Ιστορίας κρίνονται ως απαιτητικά, για πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, εξέταζαν μεγάλο εύρος της ύλης και αναμένεται να δυσκολέψουν ακόμη και τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους, αναφέρει στο σχόλιό της για τα θέματα η ΟΕΦΕ (Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών):

«Στο ΘΕΜΑ Α1 που παραδοσιακά εξετάζει κατανόηση ιστορικών όρων ζητήθηκαν δύο όροι που δεν είχαν τεθεί ποτέ πιο πριν στις εξετάσεις (Μακεδονική Επιτροπή και «σκωρίες»), ενώ ο τρίτος όρος (Συμφωνία Μουρνιών) είχε ζητηθεί στις επαναληπτικές Πανελλήνιες εξετάσεις του 2017. Η σωστή περιγραφή των όρων αναμένεται να δυσκολέψει τους μαθητές.
Το ΘΕΜΑ Α2 δόθηκε ως ερώτηση κλειστού τύπου με τη μορφή ΣΩΣΤΟ/ΛΑΘΟΣ, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια. Οι προτάσεις α, β, δ μπορούν να θεωρηθούν ως σαφείς, ενώ οι προτάσεις γ και ε σίγουρα θα δημιουργήσουν ζητήματα στους μαθητές καθώς η διατύπωσή τους είναι προβληματική.
Το ΘΕΜΑ Β1 ήταν σαφές και απλό και απαιτούσε απάντηση από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου (σελ.52, ενότητα 6).
Το ΘΕΜΑ Β2 ήταν «επανάληψη» ερωτήματος που είχε τεθεί και στις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2008, με την απάντηση να προκύπτει από δύο διαδοχικές ενότητες του σχολικού βιβλίου (σελ. 217-218 του σχολικού βιβλίου).
Το ΘΕΜΑ Γ1 είναι χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με δύο παραθέματα προς εξέταση. Το υποερώτημα α ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και να απαντήσουν στηριγμένοι σε άλλο απόσπασμα του σχολικού από αυτό που απαιτεί η απάντηση, ενώ το β υποερώτημα δεν έκρυβε δυσκολίες.
Το ΘΕΜΑ Δ1 – πιο απαιτητικό από το Γ1 – ήταν επίσης χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με τρία παραθέματα προς εξέταση. Και τα δύο υποερωτήματα ήταν σαφή με την απάντηση να βρίσκεται σε διαδοχικές σελίδες του σχολικού βιβλίου (σελ.60-61).

Γενικά, το φετινό διαγώνισμα της Ιστορίας ήταν το πιο απαιτητικό των τελευταίων ετών, απαιτούσε μακροσκελείς απαντήσεις και αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις».

ΟΕΦΕ: Πολλά και δύσκολα τα θέματα της Φυσικής
Η ΟΕΦΕ σχολίασε και τα θέματα της Φυσικής:

«• Πολλά και δύσκολα θέματα γεμάτα ανούσιες και αχρείαστες παγίδες. Τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών.

  • Ο χρόνος επίλυσής τους ξεπερνά κατά πολύ τις 3 ώρες κάτι που γίνεται εύκολα και γρήγορα αντιληπτό.
  • Δεν υπήρχε διαβάθμιση θεμάτων, με αποτέλεσμα να αδικηθούν οι μαθητές με μεσαίες βαθμολογίες.
  • Ο βαθμός δυσκολίας τους δεν ανταποκρίνεται στον αριθμό ωρών διδασκαλίας της φυσικής στο Λύκειο.
  • Δεν έλαβαν υπόψη τις σημερινές καιρικές συνθήκες για να κινηθούν ανάλογα.

ΘΕΜΑ Α (25 ΜΟΝΑΔΕΣ) Απαιτούσε πολύ καλή γνώση της θεωρίας με έμφαση στις λεπτομέρειες.

ΘΕΜΑ Β (25 ΜΟΝΑΔΕΣ) Πρόκειται για τρεις συνδυαστικές ασκήσεις η επεξεργασία των οποίων απαιτεί αρκετούς ποσοτικούς υπολογισμούς.

ΘΕΜΑ Γ (25 ΜΟΝΑΔΕΣ) Μεγάλο και απαιτητικό για Γ θέμα. Στο Γ2 ζητήθηκε απόδειξη μετά από δεκαετίες.

ΘΕΜΑ Δ (25 ΜΟΝΑΔΕΣ) Μια «υπερπαραγωγή» από αυτές που έχουν «κουράσει». Πρόκειται για δυο πυκνογραμμένες σελίδες με διψήφιο αριθμό ερωτημάτων που απαιτούν εξαιρετικά καλή γνώση της Α’ και της Β’ Λυκείου!».

ΟΕΦΕ για Οικονομία: Εξέταση σχεδόν του συνόλου της ύλης
Σύμφωνα με την ΟΕΦΕ (Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών), το διαγώνισμα στην Οικονομία ήταν πολύ καλά δομημένο, με εξέταση σχεδόν του συνόλου της ύλης:

«Θέμα Α’: Ερωτήσεις κλειστού τύπου που καλύπτουν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης.
Θέμα Β’: Ανάλυση με χρήση διαγραμμάτων από το 5ο κεφάλαιο (μικροοικονομία).
Θέμα Γ’: Άσκηση από το 3ο κεφάλαιο (μικροοικονομία) που απαιτεί αλγεβρικές πράξεις. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το Γ4, που όμως δεν θα προβληματίσει τους μαθητές.
Θέμα Δ’: Συνδυαστική άσκηση από το 7ο κεφάλαιο (μακροοικονομία), το 9ο
κεφάλαιο (μακροοικονομία) και το 1ο κεφάλαιο (μικροοικονομία) της ύλης. Οι πράξεις δεν είναι απαιτητικές αλλά τα ερωτήματα Δ4 και Δ5 απαιτούν την κριτική σκέψη των υποψηφίων».

πηγή