Έβρος: Στην τακτική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ θα συζητηθεί το θέμα των χερσαίων συνόρων της Ελλάδας με την Τουρκία. Η αυξανόμενη πίεση, η συνεργασία Άγκυρας – διακινητών και τα μέτρα που λαμβάνει η Αθήνα.
«Καυτός» είναι ο Αύγουστος σε ό,τι αφορά τις αυξανόμενες προκλήσεις της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας. Πέρα από την αναθεωρητική ρητορική και τις απειλές που εκτοξεύονται καθημερινά από την άλλη πλευρά του Αιγαίου, στο «κόλπο» έχουν μπει πλέον και τα ύπουλα παιχνίδια του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και των αξιωματούχων του. Το τελευταίο δεκαήμερο έχει γίνει ξεκάθαρο ότι η Τουρκία επιχειρεί να στήσει στα σύνορα του Έβρου ένα σκηνικό παρόμοιο με αυτό του Μαρτίου του 2020, πιέζοντας με τις μεταναστευτικές ροές την Αθήνα.
Δεν είναι, άλλωστε, η πρώτη φορά που η Άγκυρα θα εργαλειοποιήσει τη δυστυχία και την ελπίδα των προσφύγων για ένα καλύτερο αύριο. Όπως φαίνεται δεν θα είναι ούτε η τελευταία καθώς οι Έλληνες συνοριοφύλακες κάνουν ανοικτά λόγο για συνεργασία της τουρκικής στρατοχωροφυλακής με τους διακινητές παράτυπων μεταναστών. Την ίδια στιγμή, ολοένα και περισσότερα πλοία αφήνονται να καταπλεύσουν προς τα ελληνικά χωρικά ύδατα, όπως συνέβη πρόσφατα με τρία εξ αυτών να φτάνουν ως τα Κύθηρα, σε μια προσπάθεια να «ανοίξει» η «βεντάλια» των ροών και από τη θάλασσα έτσι ώστε να πιεστεί ακόμα περισσότερο η Αθήνα.
Είναι, άλλωστε, πρόσφατες και οι απειλές του θεωρητικού της «Γαλάζιας Πατρίδας», Τζιχάτ Γιαϊτζί, ο οποίος δεν δίστασε να πει μεταξύ άλλων πως «θα ανοίξουμε την πόρτα σε 5 εκατ. μετανάστες και θα τελειώσει η ιστορία με την Ελλάδα».
Υπό αυτό το πρίσμα, λοιπόν, η τακτική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ το απόγευμα (16:30) της Τρίτης (23/08) στο Μέγαρο Μαξίμου είναι βαρύνουσας σημασίας. Της συνεδρίασης θα προεδρεύσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ αναμένεται να συζητηθεί εκτενώς το θέμα των συνόρων στον Έβρο. Ήδη τα προηγούμενα 24ωρα, αρμόδιοι υπουργοί είχαν τονίσει τις δράσεις που αναλαμβάνει η χώρα έτσι ώστε να θωρακίσει τα χερσαία, αλλά και τα θαλάσσια, σύνορα και να ανταπεξέλθει στη νέα υβριδική απειλή που προσπαθεί να «στήσει» ο Ερντογάν.
«Δεν θα μετατρέψουμε τους Έλληνες αστυνομικούς σε βαρκάρηδες»
Εκεί όπου πριν από μερικά 24ωρα, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, επιχείρησαν να περάσουν παράνομα 1.500 μετανάστες έχοντας «σπρωχτεί» προς την ελληνική πλευρά από τις τουρκικές Αρχές. Ο κ. Θεοδωρικάκος στην πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη στον ΣΚΑΪ, εξήγησε πως λειτουργούν οι διακινητές ενώ με ιδιαίτερη έμφαση τόνισε πως «δεν θα μετατρέψουμε τους Έλληνες αστυνομικούς σε βαρκάρηδες στον Έβρο».
Σχετικά με το πώς φτάνουν αυτοί οι άνθρωποι στο κατώφλι της χώρας ο υπουργός εξήγησε πως υπάρχει μια μεθοδολογία την οποία ακολουθούν οι διακινητές. Από τη στιγμή που δεν μπορούν να εισβάλουν μαζικά στη χώρα, λόγω και του φράχτη αλλά και της βελτιωμένης φύλαξης των συνόρων, προσπαθούν να οδηγήσουν τους ανθρώπους στις νησίδες του Έβρου. Το καλοκαίρι πέφτει και η στάθμη του ποταμού και από εκεί ψάχνουν το «κενό» για να περάσουν στην Ελλάδα.
«Ο φράκτης θέλουμε να επεκταθεί όσο γίνεται περισσότερο. Είναι 190χλμ το σύνολο των συνόρων, θέλουμε να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη δυνατή χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η Ευρώπη εκτιμά όσα κάνει η Ελλάδα, διότι το πρόβλημα της παράτυπης μετανάστευσης είναι και πρόβλημα της Ευρώπης, όχι μόνο της Ελλάδας», πρόσθεσε σε άλλο σημείο ο κ. Θεοδωρικάκος.
«Δεν είμαστε ξέφραγο αμπέλι» – Έτσι αντιμετωπίζονται οι διακινητές
«Η Ελλάδα δεν είναι ξέφραγο αμπέλι αλλά και η Τουρκία δεν είναι εμπόλεμη ζώνη» σχολίασε, επίσης τα τελευταία 24ωρα σε δικές του δηλώσεις, ο υπουργός Μετανάστευσης Νότης Μηταράκης, ανακοινώνοντας επέκταση του φράχτη στον Έβρο. Η σχετική μελέτη ολοκληρώνεται, ώστε να προκηρυχθεί διαγωνισμός και σύμφωνα με πληροφορίες ο φράχτης αναμένεται να φτάνει μέχρι και την περιοχή του Σουφλίου. Όσον αφορά το ήδη υπάρχον κομμάτι του φράχτη, καλύπτει μέχρι τώρα 37,5 χιλιόμετρα, από τα συνολικά 190 της ελληνικής μεθορίου. Εκτείνεται κατά μήκος των ελληνοτουρκικών συνόρων στις Καστανιές (12,5χλμ) , αλλά και στις Φέρες.
Ο παλιός φράχτης ανακατασκευάστηκε. Αποτελείται από ισχυρό μεταλλικό κιγκλίδωμα (χάλυβα) 5 μέτρων, και τοποθετήθηκαν κάμερες τελευταίας τεχνολογίας. Τα υπόλοιπα χιλιόμετρα επιτηρούνται από σύστημα καμερών που δίνουν εικόνα στα κέντρα επιχειρήσεων στον Έβρο, ενώ Ειδικές ομάδες συνοριοφυλάκων χρησιμοποιούν και ντρόουν σε δύσκολα σημείο για να εντοπίσουν μετανάστες και διακινητές.
«Επειδή η παλιά τακτική που περνάμε τον Έβρο και φτάνουμε στα νησιά του Αιγαίου, δεν αποδίδει πλέον για τους λαθροδιακινητές που χάρη στον φράκτη στον Έβρο, την Ελληνική Αστυνομία αλλά και την εξαιρετική δουλειά που κάνει το λιμενικό στην θάλασσα, έχουν προσπαθήσει να δημιουργήσουν δύο νέους δρόμους, σημείωσε ο κ. Μηταράκης σε πρόσφατη συνέντευξη στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.
Οι περιπολίες των συνοριοφυλάκων και του Στρατού ενισχύονται καθώς είναι πλέον γνωστές οι απόπειρες των διακινητών:
Από Τουρκία προς Βουλγαρία και από Ορεινό Όγκο Ροδόπης προς Κομοτηνή.
Άλλη διαδρομή είναι μέσα, από Βουλγαρία προς Σκόπια και στη συνέχεια Ειδομένη.
Ενώ όσον αφορά διακίνηση Ινδών μεταναστών, φτάνουν αεροπορικώς μέσα Σερβίας στα Βαλκάνια και από εκεί μέσω της Ελληνοσκοπιανής ή της ελληνοαλαβνικής μεθορίου, κινούνται προς την Ελλάδα.
«Πλέον τα κυκλώματα έχουν γίνει αδίστακτα, τον τελευταίο χρόνο πλέον δεν σταματάνε στα αστυνομικά μπλόκα, ακόμα και αν τους ακολουθούμε», δήλωσε ο Πρόεδρος Συνοριοφυλάκων Ελλάδας Παναγιώτης Χαρέλας.
Εναλλακτικές διαδρομές μέσω θαλάσσης σύμφωνα με την ΕΡΤ, θεωρούνται οι εξής:
Aπό το λιμάνι της Μαρμαρίδας απέναντι από την Ρόδο, επιχειρούν να περάσουν νότια της Κρήτης (χαρακτηρίζεται επικίνδυνο ταξίδι) αλλά κυρίως βόρεια του νησιού με προορισμό την Ιταλία.
Από το λιμάνι της Αλικαρνασσού (Μπόντρουμ) απέναντι από την Κω και πάλι μέσω Κρήτης επιχειρούν να φτάσουν στην Ιταλία.
Είτε περνούν από Σάμο – Λέσβο- Χίο με κατεύθυνση κυκλαδίτικα νησιά προκειμένου να εκμεταλλευτούν την παρουσία των δεκάδων ιστιοφόρων και να μην γίνουν αντιληπτοί