Στην Ελλάδα ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που κατασκευάζεται στην Ευρώπη – Πότε θα είναι έτοιμος

Αντίστροφα μετράει πλέον ο χρόνος για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για το σημαντικότερο τμήμα του ΒΟΑΚ.

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες που αφορούν στον ΒΟΑΚ, τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, ο οποίος θα ενώσει τον Κίσσαμο έως τη Σητεία, με συνολικό μήκος περίπου 300 χλμ.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης έχει χωριστεί σε τρία διακριτικά μέρη, τα δύο (Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος-Νεάπολη) εκ των οποίων έχουν συμβασιοποιηθεί, ενώ με ορίζοντα τις αρχές του νέου έτους αναμένονται εξελίξεις για το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος μήκους 157 χλμ. που προχωράει με τη μέθοδο της παραχώρησης.

Στην τελική ευθεία για την ανάληψη του συγκεκριμένου τμήματος προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ έχουν φτάσει τρία σχήματα και ο μειοδότης θα αναδειχθεί μόλις ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές.

Αυτό, ωστόσο, που φαίνεται να προκαλεί προβληματισμό είναι η αύξηση του κατασκευαστικού κόστους του έργου, το οποίο είχε εκτιμηθεί από το υπουργείο στο 1,1 δισ. ευρώ, αλλά τελικά αυξήθηκε κατά 600 εκατ. ευρώ.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χρηματοδότηση θα προέλθει από έναν συνδυασμό ιδιωτικών και δημόσιοων κεφαλαίων. Το Δημόσιο έχει φροντίσει να καλύψει κατά 800 εκατ. ευρώ το έργο, ενώ τα υπόλοιπα καλείται να τα καλύψει ο παραχωρησιούχος.

Υπενθυμίζεται ότι το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, μήκους 157,5 χλμ. θα έχει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνσης με ΛΕΑ, 26 σήραγγες, 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους, ενώ περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση των 18 υπαρχόντων.

Πρόκειται για το μοναδικό τμήμα του ΒΟΑΚ το οποίο θα έχει διόδια, τα οποία ωστόσο θα είναι πλευρικά, και το τέλος θα είναι ανάλογο της απόστασης που θα διανύεται (χιλιομετρική χρέωση).

Παράλληλα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα είναι «σκιώδη», δηλαδή το Δημόσιο θα καταβάλει ένα επιπλέον χρηματικό ποσό επί των πραγματικών διελεύσεων, μιας και το έργο δεν θα έχει αρκετή κυκλοφορία ώστε να «βγαίνει» χρηματοοικονομικά. Το ποσοστό που θα καταβάλλει το δημόσιο στο σύνολο των διοδίων είναι και αντικείμενο του διαγωνισμού.

Εφόσον η σύμβαση για το Χανιά-Ηράκλειο υπογραφεί εντός του τρέχοντος έτους, ο οδικός άξονας εκτιμάται ότι θα μπορεί παραδοθεί στην κυκλοφορία στο σύνολό του μέχρι μέχρι το τέλος του 2028.

πηγή