Το debate σχετικά με το μέλλον της αυτοκίνησης καλά κρατεί, με τις φωνές πως η ηλεκτροκίνηση δεν είναι η λύση, ολοένα και να πληθαίνουν.
Οι Ιάπωνες καιρό τώρα επενδύουν περισσότερο στο υδρογόνο, οι Κινέζοι έχουν κάνει ήδη σημαντικά βήματα στα συνθετικά καύσιμα, ενώ υπάρχουν διάφορες ακόμα λύσεις όπως η μεθανόλη. Σε αυτή τη λίστα, μπορούμε πλέον να προσθέσουμε ένα ακόμα εναλλακτικό καύσιμο κι αυτό είναι η αμμωνία!
Την ώρα που για την Ευρώπη το 2035 είναι το έτος… μηδέν σχετικά με την πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων πέρα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αδιάκοπη.
Τι ισχύει λοιπόν με την αμμωνία; Η πλέον διαδεδομένη χημική ένωση του αζώτου, χρησιμοποιείται ήδη σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας. Είναι ένα ισχυρό οικιακό καθαριστικό προϊόν, που χρησιμοποιείται επίσης για τη λίπανση των εδαφών, τον καθαρισμό υφασμάτων, την απολίπανση, την απολύμανση, την εξάλειψη των δυσάρεστων οσμών, την παραγωγή φαρμάκων.
Θα μπορούσε όμως να αποτελέσει υποκατάστατο των ορυκτών καυσίμων; Η απάντηση είναι καταφατική και αποδείχθηκε από τη συνεργασία του GAC Group (Guangzhou Automobile) με την Toyota, που έχουν ήδη παρουσιάσει τον πρώτο κινητήρα παγκοσμίως, που μπορεί να λειτουργεί με αμμωνία.
Η GAC πειραματίστηκε με κινητήρα 2,0 λίτρων, που είχε ισχύ 163 αλόγων και εκπομπών άνθρακα μειωμένες κατά 90% σε σχέση με τη χρήση συμβατικών καυσίμων! Στα πρώτα στάδια της έρευνας, χρησιμοποιήθηκε αμμωνία αναμεμειγμένη με βενζίνη, αλλά ο απώτερος στόχος είναι να χρησιμοποιηθεί μόνο αμμωνία, αφαιρώντας οριστικά τα ορυκτά καύσιμα.
Οι πρώτες δοκιμές επικεντρώθηκαν στη μελέτη στη λειτουργία του συστήματος εισαγωγής του κινητήρα και της ροής αερίου μέσα στους κυλίνδρους. Στην ανάπτυξη ενός πιθανού κινητήρα αμμωνίας, ο στόχος είναι να αυξηθεί ο στροβιλισμός στην εισαγωγή, προάγοντας την ομοιογενή ανάδευση στο μείγμα πριν φτάσει στον θάλαμο καύσης. Αυτό θα βελτιώσει την ίδια την καύση και θα μειώσει τις ρυπογόνες εκπομπές.
Εδώ όμως προκύπτουν και κάποια άλλα προβλήματα στο παραπάνω σενάριο. Όπως η διαχείριση των ποσοτήτων αμμωνίας που θα έπρεπε να αξιοποιούνται για χρήση τέτοιων κινητήρων σε ευρεία παραγωγή και φυσικά η έλλειψη υποδομών ανεφοδιασμού.
Παρ’ όλα αυτά, οι έρευνες συνεχίζονται και όσο η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αναζητά βιώσιμες λύσεις για το μέλλον, δεν αποκλείεται να δούμε κι άλλες τέτοιες, αντισυμβατικές επιλογές.