Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας διοργάνωσε το Σάββατο 15/6 και την Κυριακή 16/6 το Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής (RoboFestival – Robotics – Coding – Engineering-Maths) με θέμα: «STEM & Αθλητισμός», το οποίο ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Στο Φεστιβάλ συμμετείχαν μαθητές Δ’-Ε’-Στ’ δημοτικού της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και πραγματοποιήθηκε στη Λιβαδειά.
Τη δομή του εκπαιδευτικού προγράμματος και των δραστηριοτήτων των παιδιών επιμελήθηκαν τα κέντρα εκπαιδευτικής ρομποτικής GARAGE EDU HUB. Στα πλαίσια του τίτλου «STEM & Αθλητισμός» όλοι οι συμμετέχοντες πήραν μέρος σε ένα τουρνουά ποδοσφαίρου με παίχτες ρομπότ που κατασκεύασαν οι ίδιοι με τις οδηγίες των προπονητών τους.
Την πρώτη ημέρα του φεστιβάλ, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, γνώρισαν τους προπονητές, έδωσαν ονόματα στις ομάδες τους και ενημερώθηκαν για τις κατασκευές, τον προγραμματισμό και την δομή των αγώνων.
Στη συνέχεια ακολούθησαν δραστηριότητες ενδυνάμωσης των σχέσεων μεταξύ των παιδιών (team bonding), όπως χορογραφίες και παιχνίδια με μουσική. Στη συνέχεια ακολούθησε το εκπαιδευτικό μέρος. Η πρώτη κατασκευή αφορούσε τον τερματοφύλακα, ο οποίος με χρήση εγκεφάλου (hub) και κινητήρα (motor) προγραμματίστηκε σε περιβάλλον Scratch, έτσι ώστε να κινείτε προς δύο κατευθύνσεις με τα βελάκια του πληκτρολογίου ενός Laptop. Μετά το τέλος του πρώτου μέρους υπήρξε διάλειμμα για φαγητό και παιχνίδι.
Στα πλαίσια των νέων καινοτομιών χρησιμοποιήθηκε το σύγχρονο εκπαιδευτικό εργαλείο wizefloor το οποίο αφορά ένα διαδραστικό πάτωμα. Η προβολή στο πάτωμα είναι μια εικονική οθόνη αφής, όπου τα παιδιά με τα πόδια μπορούν να επιλέγουν τις ενέργειες που θέλουν να κάνουν ανάμεσα σε πολλά εκπαιδευτικά παιχνίδια. Η δεύτερη κατασκευή αφορά έναν ποδοσφαιριστή με χρήση δαγκάνας για να γίνεται έλεγχος της μπάλας, ο οποίος στη συνέχεια προγραμματίστηκε ώστε να κινείται προς 4 κατευθύνσεις μέσα στην πίστα – γήπεδο. Όλες οι ομάδες ακολούθησαν συγκεκριμένες προδιαγραφές για τις διαστάσεις των ρομπότ, και με βάση τις δοκιμές αλλά και την δημιουργικότητα τους μπορούσαν να αναβαθμίσουν την κατασκευή τους όπως εκείνοι ήθελαν.
Την δεύτερη ημέρα του φεστιβάλ, οι ομάδες διάλεξαν το χρώμα που ήθελαν και με τη βοήθεια των ειδικών καλλιτεχνών – facepainting, έβαψαν (όσοι επιθυμούσαν) τα πρόσωπά τους με το δικό τους έμβλημα. Με την έναρξη των αγώνων οι ομάδες χωρίστηκαν σε 4 ομίλους και ξεκίνησε η πρώτη φάση του τουρνουά. Κάθε αγώνας είχε συγκεκριμένη διάρκεια. Ο χειρισμός των ρομπότ γινόταν μόνο από τους μαθητές μέσω υπολογιστή και σε περίπτωση κάποιου σφάλματος οι μαθητές αντιμετώπιζαν μόνοι τους την επίλυση του προβλήματος. Οι 4 ομάδες με τους περισσότερους πόντους προκρίθηκαν στην τελική φάση όπου έγινε και τελικός μεταξύ των ομάδων . Μετά το τέλος των αγώνων έγινε η απονομή μεταλλίων σε όλους τους συμμετέχοντες και ενδεικτικά κύπελλα στους πρωταθλητές αλλά και στους φιναλίστ.
Όλοι οι συμμετέχοντες διασκέδασαν, πήραν ξεχωριστές εμπειρίες και γνώρισαν τον μαγικό κόσμο της εκπαιδευτικής ρομποτικής μέσα από το παιχνίδι αλλά επίσης προβληματίστηκαν και έμαθαν να λύνουν τα προβλήματα μέσα από συνεργασία και ομαδική δουλειά.
Καθ’ όλη την διάρκεια του Φεστιβάλ, το τμήμα Αεροδιαστημικής ΕΚΠΑ και το Εργαστήριο Ρομποτικής, Αυτομάτου Ελέγχου και Κυβερνοφυσικών Συστημάτων ΕΚΠΑ παρουσίασαν Ρομπότ, posters, videos, επιδείξεις πειραμάτων, προφορικές ενημερώσεις καθώς και με έντυπο και ηλεκτρονικό πληροφοριακό υλικό, παρουσίασαν δείγματα του έργου τους.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Καινοτομίας και Ψηφιακής διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Βαρδακώστας δήλωσε: «Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για την πραγματοποίηση ακόμα ενός φεστιβάλ εκπαιδευτικής ρομποτικής. Στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας στόχος μας είναι να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες μέσα από τη χαρά του παιχνιδιού. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε ολοένα και περισσότερο να αναπτύξουμε μία νοοτροπία καινοτομίας και συνεργατικότητας στις νεότερες ηλικίες που είναι το μέλλον μας! Προσεχώς περισσότερες δράσεις εκπαιδευτικής ρομποτικής σε όλη τη Στερεά!»
Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Βοιωτίας Γιώργος Ντασιώτης δήλωσε: «Ένα αξέχαστο διήμερο για μαθητές. Θα συνεχίσουμε με παρόμοιες δραστηριότητες εξοικείωσης με νέες τεχνολογίες, παροτρύνοντας τους όμως και αυτούς και τους γονείς τους να ενισχύουν τον φυσικό και ομαδικό τρόπο διαβίωσης και παιχνιδιού, δημιουργώντας πραγματικούς φίλους και πραγματικές σχέσεις. Η τεχνολογία δεν πρέπει να υποκαταστήσει τις ανθρώπινες σχέσεις».