Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείο Ανάπτυξης, την Πέμπτη (3/2/2022) η μέση τιμή του diesel κίνησης ήταν στα 1,582 ευρώ το λίτρο, ενώ της αμόλυβδης στα 1,841 ευρώ.
Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση έχει ψηφίσει στον προϋπολογισμό του 2022 την επιστροφή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε συγκεκριμένες κατηγορίες αγροτών. Όπως υποστηρίζει το ΥπΑΑΤ, η επιστροφή ΕΦΚ θα αφορά 25.000 νέους αγρότες, για 170.000 μέλη συνεργατικών αγροτικών σχημάτων αλλά και 25.000 αγρότες που συμμετέχουν στη συμβολαιακή γεωργία. Το κονδύλι της παρέμβασης, είναι σύμφωνα με όσα αναγράφει ο προϋπολογισμός, στα 50 εκατ. ευρώ για το 2022.
Εντός των επόμενων ωρών ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Σπήλιος Λιβανός, θα περάσει το κατώφλι του Μεγάρου Μαξίμου για να ανακοινώσει μέτρα στήριξης των αγροτών που μπορεί να περιλαμβάνουν και τα καύσιμα. Ωστόσο από την κυβέρνηση κρατάνε χαμηλά τον πήχη, με τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, να δηλώνει από το βήμα της Βουλής ότι «λεφτόδεντρα δεν υπάρχουν στην Ελλάδα».
Όπως ανέφερε στον ΑγροΤύπο ο αγρότης από τις Σέρρες, Στέργιος Λίτος, «έχουν ήδη οργωθεί τα χωράφια με τις αροτραίες καλλιέγειες αλλά συνεχίζονται οι εργασίες για να είναι έτοιμα για τις σπορές που θα ξεκινήσουν από τα τέλη Μαρτίου.
Με αυτές τις τιμές οι αγρότες δεν μπορούν να γεμίσουν πετρέλαιο τα τρακτέρ τους. Ένα τρακτέρ 100 ίππων έχει ρεζερβουάρ 150 λίτρα. Δηλαδή χρειάζεται 230 ευρώ για να κάνει ένα γέμισμα για 8 έως 9 ώρες εργασίας.
Τα 50 εκατ. ευρώ είναι πολύ λίγα χρήματα ακόμη και για τις κατηγορίες αγροτών που ανακοίνωσαν. Υπάρχει και το «παραθυράκι» της συμβολαιακής γεωργίας. Όλες οι καλλιέργειες μπορεί να γίνουν συμβολαιακές για να πάρουν την επιστοφή ΕΦΚ. Αν αυξηθεί ο αριθμός των δικαιούχων τότε τι θα κάνει το ΥπΑΑΤ;
Επίσης να το τονίσουμε ότι η επιστροφή ΕΦΚ θα γίνει από την Άνοιξη του επόμενου έτους. Αυτό δεν βοηθά τους καθόλου τους αγρότες. Αποψή μου είναι ότι θα πρέπει να εφαρμόσουμε ότι γίνεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Να υπάρχει φτηνό αγροτικό πετρέλαιο στη μάνικα για να γεμίζουν όλα τα αγροτικά μηχανήματα».
Όπως δήλωσε στον ΑγροΤύπο ο κ. Μάκης Αντωνιάδης, δενδροκαλλιεργητής από τη Νάουσα, «αυτή την εποχή συνεχίζεται το κλάδεμα και ο καταστροφέας. Παράλληλα έχουν ξεκινήσει και τα ραντίσματα που έχουν το μεγάλο κόστος.
Ένα τρακτέρ κατάλληλο για την καλλιέργεια είναι από 60 έως 80 ίππους. Έχει ρεζερβουάρ που γεμίζει με 40 έως 70 λίτρα πετρελαίου. Το γέμισμα με αυτές τις τιμές ξεπερνά τα 100 ευρώ και βγάζει περίπου 8 ώρες εργασίας για ράντισμα. Πέρσι αυτή την εποχή έβαζα πετρέλαιο με τιμή 1 ευρώ το λίτρο. Μιλάμε για μεγάλη αύξηση στο κόστος.
Το ΥπΑΑΤ μιλά για επιστροφή ΕΦΚ πετρελαίου αλλά όπως γνωρίζουμε από το παρελθόν αυτή πρόκειται να γίνει από το 2023. Αυτό δεν βοηθά τους αγρότες. Πιο σωστό θα ήταν να έχουμε αφορολόγητο πετρέλαιο όπως έχουν και άλλα επαγγέλματα (αλιείς, εφοπλιστές κ.α.). Η δενδροκομία έχει εργασίες όλο τον χρόνο. Με αυτές τις τιμές στα καύσιμα και σε συνδιασμό με την αύξηση του κόστους στα εφόδια εμείς δεν μπορούμε να παράγουμε. Πρέπει άμεσα να βρεθεί μια λύση».
Όπως δηλώνει στον ΑγροΤύπο ο κ. Απόστολος Βέσμελης, πατατοπαραγωγός από το Κάτω Νευροκόπι Δράμας, «στην καλλιέργεια πατάτας την μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου την έχουμε στην σπορά (φρέζα). Χρησιμοποιούμε τρακτέρ 70 έως 100 ίππων. Πέρσι η τιμή που βάζαμε πετρέλαιο ήταν στα 1,05 ευρώ το λίτρο.
Το τρακτέρ γεμίζει με 200 λίτρα πετρελαίου. Με αυτή την τιμή το γέμισμα θα ξεπεράσει τα 300 ευρώ. Η ποσότητα αυτή δίνει περίπου 8 ώρες εργασίας στο χωράφι.
Το κόστος καλλιέργειας έχει φέτος μεγάλη αύξηση. Στα λιπάσματα θα πληρώσω 10.000 ευρώ επιπλέον σε σχέση με πέρσι ενώ δεν ξέρουμε ακόμη που θα φτάσουν τα φυτοπροστατευτικά. Για τα καύσιμα ζητάμε να έχουμε φτηνό αγροτικό πετρέλαιο για όλους. Με την επιστροφή ΕΦΚ που γινόταν στο παρελθόν δεν ήταν η λύση. Καταναλώναμε 5.000 ευρώ ετησίως και μας έδιναν ένα μικρό βοήθημα».
Αυξημένο κόστος όμως στο πετρέλαιο έχουν και οι κτηνοτρόφοι. Όπως δηλώνει στον ΑγροΤύπο ο κ. Αχιλλέας Τσαπραΐλης, αγελαδοτρόφος από Καρδίτσα, «είναι πολύ μεγάλη επιβάρυνση η αύξηση της τιμής του πετρελαίου και για τους κτηνοτρόφους. Όσοι έχουν γεννήτριες στους στάβλους είναι πολύ υψηλό κόστος. Επίσης η επιστροφή ΕΦΚ δεν πρόκειται να γίνει πριν το 2023 κάτι που δεν βοηθά τα σημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κτηνοτρόφοι.
Ένα ακόμη πρόβλημα που υπάρχει στους κτηνοτρόφους γαλακτοπαραγωγής είναι ότι με συμβόλαια που υπογράφουν οι μεταποιητές θα προσπαθήσουν να μειώσουν τις τιμές στους κτηνοτρόφους που θα πάρουν επιστροφή ΕΦΚ πετρελαίου. Αυτό που θα πρέπει να γίνει είναι να μειωθεί η τιμή πετρελαίου σε όσους γεωργούς και κτηνοτρόφους πραγματικά παράγουν, χωρίς όμως να αλλάξει κάτι στην αγορά. Με τις σημερινές τιμές στα καύσιμα και στις ζωοτροφές είναι σίγουρο ότι δεν μπορούμε να παράγουμε και αυτό πρέπει να το καταλάβουν στο ΥπΑΑΤ».
Παϊσιάδης Σταύρος