ΚΑΝΔΗΛΙΟΝ ΟΡΑΜΑ .ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΣΤΑΥΡΟ ΜΠΕΝΟ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ Β. ΕΥΒΟΙΑΣ

.
Αγαπητέ κ. Μπένο,
Σχετικά με τη παρουσίαση του Βόρειου Οδικού Άξονα της Εύβοιας, που πραγματοποίησε ο μελετητής σας κ. Ζέκκος στην Αγία Άννα, στις 19/3/2022, κατά τη διάρκεια της 3ήμερης εκδήλωσης που διοργανώσατε, στην οποία παρέστημεν διαδικτυακώς, μετά από ευγενή πρόσκλησή σας, αλλά δυστυχώς, δεν είχαμε την δυνατότητα δευτερολογίας ούτε αποστολής γραπτού μηνύματος (chat) και επειδή εξ’ όσων ακούστηκαν, παραποιούνται οι απόψεις μας και συνάγονται αρνητικά συμπεράσματα για το αίτημά μας, προκειμένου να αποκατασταθεί η αλήθεια και η ορθότητα των θέσεών μας,
Σας γνωρίζουμε τα εξής:
Α. ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΚΑΝΔΗΛΙΟΥ ΟΡΑΜΑΤΟΣ
Στόχος της κίνησης πολιτών ΚΑΝΔΗΛΙΟΝ ΟΡΑΜΑ, είναι η κατασκευή του παραλιακού δρόμου Λίμνης – Πολιτικών, μήκους 33km. Εξ’ αυτών, τα 25km, είναι μέρος των εγκεκριμένων μελετών του ’89 και ’98 και αφορούν στη ζεύξη Λίμνης – Δάφνης. Τα υπόλοιπα οκτώ, αφορούν στην βελτίωση του δρόμου Δάφνης – Πολιτικών.
Η μεικτή διατομή του προτεινόμενου δρόμου είναι συνολικά 11,25m, αναλυτικά δε ως εξής:
· Λωρίδες κυκλοφορίας: 2Χ3,75 = 7,50m
· Ασφαλτοστρωμένο έρεισμα: 2Χ1,00 = 2,00m
· Έρεισμα – ρείθρο: 0,75 + 1,00 = 1,75m
Β. ΣΗΡΑΓΓΑ
Η μοναδική προβλεπόμενη σήραγγα, της παραλιακής χάραξης, είναι αυτή της περιοχής «Κάτεργο», στη χ.θ. 41+850, μήκους 212m, όπου ο ορεινός όγκος είναι μεγάλος. Αυτό αναφέρει ή μοναδική εγκεκριμένη μελέτη, που εκπονήθηκε το 1989, η οποία έχει αποσπάσει επαίνους εγκρίτων ακαδημαϊκών οδοποιών, για τον τρόπο αντιμετώπισης των προβλημάτων χάραξης.
Γ. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Ο προϋπολογισμός της εγκεκριμένης μελέτης του τμήματος των 25km, επικαιροποιημένος, προστιθεμένου του τμήματος των 8km, Δάφνης – Πολιτικών, ανέρχεται στο ποσόν των 110.000.000€, συμπεριλαμβανομένων Ε.Ο., απροβλέπτων, Φ.Π.Α. και αριθμητικών στρογγυλοποιήσεων. Ωστόσο, εάν ο κ. Ζέκκος, πέραν των υποθέσεων εργασίας, διαθέτει άλλες τεκμηριωμένες και έγκριτες αναφορές περί του δυσθεώρητου κόστους των 342.000.000€, το οποίο ανέφερε κατά την ομιλία του, τον παρακαλούμε να τις παρουσιάσει και σε μας.
Δ. ΟΔΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΗΛΙΩΝ – ΡΟΒΙΩΝ
Το οδικό τμήμα Ηλίων – Ροβιών, στο οποίο έχουν εκδηλωθεί προβλήματα καταπτώσεων πρανών, αφ’ ενός δεν αποτελεί τμήμα του προτεινομένου από εμάς δρόμου, αφ’ ετέρου τα εδάφη του είναι εντελώς διαφορετικά με αυτά του τμήματος Λίμνης – Πολιτικών. Οι τυχόν μελετητικές ή κατασκευαστικές του αστοχίες δεν αφορούν την πρότασή μας.
Η προσπάθεια εμπλοκής του εν λόγω οδικού τμήματος στην πρόταση της ομάδας μας, που επιχείρησε ο γνωστός πολέμιος του οράματος των κατοίκων της Βόρειας Εύβοιας κ. Ενωτιάδης, ήταν εκτός θέματος και εντελώς άστοχη, όπως εξ’ άλλου και οι εγκωμιαστικές και πρωθύστερες αναφορές του προς τον μελετητή κ. Ζέκκο, για την μελέτη του μεσόγειου άξονα, η οποία δεν έχει καν εκπονηθεί! Ο ίδιος, κατά το παρελθόν, με την ιδιότητα του συνδικαλιστή και εκπροσώπου της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων και συμμετέχων στο Περιφερειακό Συμβούλιο, συνέβαλε στην απόρριψη της περιβαλλοντικής μελέτης του δρόμου και στην αρχειοθέτησή της, καταδικάζοντας στην παρακμή για ακόμη είκοσι χρόνια την Β. Εύβοια και τους κατοίκους της.
Το πλήρωμα του χρόνου και η ανάγκη εξόδου των συμπολιτών μας από τον μαρασμό, ωρίμασε τις συνθήκες δημιουργίας της Πρωτοβουλίας Πολιτών «Κανδήλιον Όραμα», που σε πείσμα εκείνων που διατείνονταν δημόσια ότι δεν υπάρχει μελέτη, την ανέσυραν από τα αρχεία όπου ήταν ενταφιασμένη και την έφεραν στο φως.
Το θέμα βεβαίως των καταπτώσεων στην περιοχή των Ηλίων, αφορά την ασφάλεια όλων μας, αλλά η ευθύνη της αδικαιολόγητης καθυστέρησης για την αντιμετώπιση του προβλήματος, την οποία σωστά εντόπισε ο τέως Κοινοτάρχης, αφορά την αρμόδια Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος.
Ε. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΔΑΦΩΝ ΚΑΝΔΗΛΙΑΣ ΧΑΡΑΞΗΣ
Τα εδάφη της περιοχής όπου προβλέπεται η χάραξη της Κανδηλίας οδού, είναι υγιέστατα και δεν παρουσιάζουν γεωλογικά προβλήματα, όπως εντελώς ενεξήγητα ανέφερε ο κ. Ενωτιάδης. Αυτό, αναφέρεται σαφώς στους έγκριτους γεωλογικούς χάρτες των αρμόδιων οργανισμών, καθώς και στην εγκεκριμένη μελέτη του ’89. Εάν παρ’ όλα αυτά, ο μεμφόμενος κύριος, διαθέτει άλλες πιο αξιόπιστες πληροφορίες, τον παρακαλούμε να τις αναφέρει, αλλιώς ας σταματήσει τους ανεύθυνους και ανέξοδους χαρακτηρισμούς του.
ΣΤ. ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ 1999
Η «Μη εκχώρηση προέγκρισης χωροθέτησης του έργου: Οδός Δάφνη – Λίμνη (παραλιακή χάραξη)», στις 29/4/1999 από την Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος, δέκα ολόκληρα χρόνια μετά την έγκριση του υπουργείου Δημοσίων Έργων, με την εντελώς λακωνική αιτιολόγηση «έντονο ανάγλυφο και μεγάλης οικολογικής σημασίας, όρος Καντήλι, το οποίο έχει προταθεί για ένταξη στο δίκτυο NATUTRA2000 με κωδικό GR2420003, λόγω της ύπαρξης σε αυτό μεγάλης ποικιλίας τύπων οικοτόπων, φυλλοβόλων και αειθαλών δασών, σπανίων φυτών και αρκετών σημαντικών πτηνών», χωρίς καμία περαιτέρω εξήγηση ή αναφορά, είχε προκάλεσει μειδιάματα και ερωτηματικά στους κύκλους των μηχανικών, διότι ήταν γνωστό σε όλους, ότι αφ΄ενός το έντονο ανάγλυφο δεν επιβάλει απαγόρευση οδοποιίας, αφ΄ ετέρου, τίποτε από τα παραπάνω δεν ίσχυε, εκτός της πρότασης ένταξης της περιοχής στο δίκτυο NATURA 2000, για το οποίο η νομοθεσία δεν προέβλεπε ούτε προβλέπει απαγόρευση οδοποιίας.
Ζ. ΑΠΟΡΡΙΨΗ Σ.Τ.Ε.
Στη συνεδρίαση του Σ.Τ.Ε. στις 14/1//2001, η προσφεύγουσα Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ν. Ευβοίας, δεν παρέστη προκειμένου να υποστηρίξει το αίτημά, που η ίδια είχε διατυπώσει και καταθέσει, περί ακυρώσεως της απόρριψης της Περιβαλλοντικής Επιτροπής της Λαμίας και οι σύμβουλοι της Επικρατείας, άκουσαν μόνον τις προτάσεις του παριστάμενου αντιπροσώπου του υπουργού Περιβάλλοντος και έτσι, εξέδωσαν απορριπτική απόφαση.
Δυστυχώς, οι καθυστερήσεις δεκαετίας και πλέον, έφεραν μεγάλες, καταλυτικές αλλαγές σε πρόσωπα και καταστάσεις με αρνητικά αποτελέσματα για την υλοποίηση του δρόμου.
Η επιλεκτική, επιγραμματική αναφορά της απορριπτικής απόφασης του Σ.Τ.Ε., στην αποστροφή του λόγου του κ. Ζέκκου κατά την παρουσίασή του και η σκόπιμη αποσιώπηση των πραγματικών γεγονότων που οδήγησαν σ’ αυτήν, είναι ελλιπής, άδικη και επί τούτου.
Η. ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ
Οι χάρτες χρήσεων γης της εγκεκριμένης μελέτης του ’98, καθ’ όλη την διαδρομή της χάραξης από την Δάφνη ως την Λίμνη, αποτυπώνουν δημόσια γη και επομένως οι αποζημιώσεις για τυχόν απαλλοτριώσεις είναι μηδενικές. Από την Δάφνη έως τα Πολιτικά για τον εκσυγχρονισμό του τμήματος αυτού του δρόμου, θα απαιτηθούν αποζημιώσεις οι οποίες όμως είναι ελάχιστες και βεβαίως πολύ μικρότερες σε σχέση με αυτές που θα προκύψουν από την ανατολική καμπύλη διάταση που προτείνει ο κ. Ζέκκος, με στόχο την διέλευση του δρόμου μέσα από τα προς πώληση λατομεία.
Θ. ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
Στον πίνακα εξοικονόμησης χρόνου των διαδρομών μεταξύ των διαφόρων αστικών κέντρων της Β. Εύβοιας και των πρακτορείων υπεραστικών λεωφορείων Χαλκίδας, που παρουσίασε ο κ. Ζέκκος, απουσιάζει η στήλη με τα δεδομένα και τα συγκριτικά αποτελέσματα «διαμέσου της Κανδηλίας οδού». Αν προστεθεί αυτή η στήλη, θα διαπιστωθεί ότι η εξοικονόμηση χιλιομέτρων και χρόνου «μέσω της Κανδηλίας οδού», θα είναι πολύ μεγαλύτερη για τα περισσότερα αστικά κέντρα. Επίσης, αν αθροιστεί ο πληθυσμός των αστικών κέντρων της βορειοδυτικής Εύβοιας, επιβεβαιώνεται ο παλαιότερος ισχυρισμός μας, ότι κατά τους χειμερινούς μήνες, η πληθυσμιακή κατανομή, βρίσκει το 65% των απογεγραμμένων πολιτών να κατοικεί στην Β.Δ. περιοχή, η οποία εξυπηρετείται πολύ καλύτερα από την Κανδηλία οδό, κατά δε τους θερινούς, τουριστικούς μήνες, λόγω κυρίως της Λουτρόπολης, το ποσοστό υπερβαίνει το 80%. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Επιμελητηρίου Ευβοίας, το 75% των καταγεγραμμένων επιχειρήσεων της Βορείου Ευβοίας, δηλώνουν έδρα τους, την εν λόγω περιοχή.
Ι. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΗΓΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ κ. ΖΕΚΚΟΥ
Κατά την παρουσίαση που έκανε ο κ. Ζέκκος, αναφέρθηκε σε:
· οδηγία της Ε.Ε. περί υποχρεωτικής διατομής, μεγαλύτερης των 11,25m,
· υποχρεωτική σήραγγα τριών χιλιομέτρων και
· προϋπολογισμό έργου 342.000.000€.
Θα μπορούσατε να μας πληροφορήσετε ποιες είναι οι πηγές του κ, Ζέκκου; Ποια ακριβώς είναι η οδηγία της ευρωπαϊκής Ένωσης; Υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες από τις οποίες αντλεί τις πληροφορίες του ο κ. Ζέκκος ή οι ως άνω τοποθετήσεις του αποτελούν συμπεράσματα υποθέσεων εργασίας μη εγκεκριμένων μελετών;
ΙΑ. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΖΕΥΞΗ
Άποψή μας είναι, ότι η πανέμορφη Βόρειος Εύβοια πρέπει να αξιοποιηθεί τουριστικά και ως εκ τούτου και η ανατολική της ακτή, η οποία είναι πολύ αξιόλογη, όπως σωστά επεσήμανε ο κ. Ενωτιάδης. Όμως, αδιαμφισβήτητη κορωνίδα και λοκομοτίβα της τουριστικής ανάπτυξης της Βόρειας Εύβοιας, είναι η λουτρόπολη της Αιδηψού. Αυτό, σε συνδυασμό με την πληθυσμιακή κατανομή, τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, καθώς και τα υφιστάμενα οδικά δίκτυα, στα πλαίσια της ολιστικής ανάπτυξης του νησιού, δημιουργεί την αναγκαιότητα της άμεσης δρομολόγησης της Κανδηλίας οδού.
ΙΒ. ΤΑ 3 «Χ».
Σε πρόσφατη δημοσίευσή μας, αναφερθήκαμε στα περίφημα τρία «Χ», που καταδεικνύουν τα βασικά πλεονεκτήματα της Κανδηλίας οδού, προκειμένου να προχωρήσει η άμεση δρομολόγησή της:
· Χρόνος, δηλ. συντομότερη διαδρομή από και προς τη Χαλκίδα
· Χρήμα, δηλ. μικρότερο κόστος
· Χιλιόμετρα, δηλ. λιγότερα χιλιόμετρα
Πραγματικά, θλιβόμαστε και ερχόμαστε σε πολύ δύσκολη θέση, όταν αναγκαζόμαστε διαρκώς να απαντάμε σε αστήριχτες μομφές με σκοπό την απαξίωση της Κανδηλίας χάραξης και μάλιστα από στόματος θεσμικών παραγόντων.
Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, η μοναδική εγκεκριμένη μελέτη, είναι αυτή της ζεύξης Λίμνης – Πολιτικών, ενώ τα παρουσιαζόμενα γραφικά croquis, στα οποία αποτυπώνονται προθέσεις και προτάσεις, πρέπει κατ’ αρχάς να αποκτήσουν μελετητική τεκμηρίωση και εν συνεχεία αφού εγκριθούν από τους αρμόδιους οργανισμούς για την τεχνική τους αρτιότητα, να αποκτήσουν νομική υπόσταση.
Σας καλούμε, να εντάξετε στα σχέδιά σας την άμεση δημοπράτηση για την κατασκευή της μόλις 33km οδικής σύνδεσης Λίμνης – Πολιτικών, που αποτελεί το κλειδί της ανάπτυξης της Βόρειας Εύβοιας και της εξόδου από την εσωστρέφεια της πολύπαθης αυτής περιοχής.
Προς διευκόλυνσή σας, για την καλύτερη κατανόηση της λαϊκής απαίτησης, προτείνουμε την πραγματοποίηση μιας συνάντησης επί ίσοις όροις, για την ανταλλαγή απόψεων, στην οποίαν μάλιστα να προσκληθούν να συμμετέχουν και να συνεισφέρουν, με τις γνώσεις τους επί του θέματος, για την συναγωγή σωστών συμπερασμάτων, ο μελετητής κ. Ν. Περδικάρης και ο τότε διευθυντής των Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας Ευβοίας , Γ. Γεωργατζής.
Για μας, τους Βορειοευβοιώτες, η κατασκευή του παράκτιου αυτού δρόμου, που θα εξυπηρετεί κυρίως τους κατοίκους της περιοχής, αποτελεί θέμα ύψιστης σημασίας και είμαστε διατεθειμένοι να συνεισφέρουμε ό,τι χρειαστεί για την άμεση υλοποίησή του.
Καλούμε επίσης, τους Δημάρχους και εκλεγμένους βουλευτές της περιοχής να ανταποκριθούν στο ύψος των περιστάσεων και να αναλάβουν πρωτοβουλία για την εκπλήρωση του λαϊκού οράματος.
Β. Εύβοια 26/3/2022
Με τιμή
Οι διαχειριστές της Πρωτοβουλίας Πολιτών
ΚΑΝΔΗΛΙΟΝ ΟΡΑΜΑ
Δημήτρης Κατούνης – Δημήτρης Στεργίου