Σπύρος Πνευματικός: Είμαι πολύ περήφανος που είμαι απόφοιτος ελληνικού πανεπιστημίου

Για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων «Νέοι Ορίζοντες για τα ΑΕΙ» μίλησε ο βουλευτής Ευβοίας της ΝΔ Σπύρος Πνευματικός στην Ολομέλεια της Βουλής. 

Ξεκίνησε την ομιλία του, λέγοντας ότι «είμαι πολύ περήφανος που είμαι απόφοιτος ενός ελληνικού πανεπιστημίου – εγώ και η γυναίκα μου – και το οποίο μας έδωσε τελικά τα εφόδια, τις δυνατότητες και τις βάσεις για να μπορέσουμε να κάνουμε μια πολύ μεγάλη καριέρα στο εξωτερικό και να μπορέσουμε να επιστρέψουμε στη χώρα μας. Επίσης, και τα παιδιά μας επιλέξανε και αυτά να σπουδάσουν σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο».

Στη συνέχεια, τόνισε ότι το θέμα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης είναι ένα πεδίο στο οποίο πρέπει να υπάρχει νηφαλιότητα και συναίνεση γιατί τελικά αφορά απόλυτα το μέλλον των παιδιών μας. Δυστυχώς, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, δεν έλειψαν οι ακρότητες, με αποκορύφωμα την απαράδεκτη επίθεση στην Υπουργό Παιδείας.

Όσον αφορά την ουσία του νομοσχεδίου, είπε πως στόχος του είναι η δυναμική προσαρμογή του ελληνικού πανεπιστημίου στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας μας, η παροχή νέων δυνατοτήτων στα πανεπιστήμια, στους φοιτητές και στους πανεπιστημιακούς και η προσαρμογή στις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις. Παράλληλα, στοχεύει στην επίλυση χρόνιων ζητημάτων αλλά και την κωδικοποίηση της υφιστάμενης κατακερματισμένης νομοθεσίας.

Βασικός άξονας είναι η ενίσχυση του αυτοδιοίκητου του πανεπιστημίου, μέσα από τη μεταφορά εξουσιών από το Υπουργείο Παιδείας προς τα πανεπιστήμια προκειμένου να λαμβάνουν τα ίδια αποφάσεις ανάλογα με τις ανάγκες τους. Όπως είπε, σήμερα το πανεπιστήμιο για να κάνει το παραμικρό πρέπει να πάρει τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Παιδείας ενώ την ίδια στιγμή σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ, τα πανεπιστήμια τρέχουν με άλλη ταχύτητα. «Τα πανεπιστήμια του εξωτερικού έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τις επιλογές τους απαλλαγμένα από περιττή γραφειοκρατία και με κύριο κριτήριο τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα του προγράμματος» σημείωσε.

Άλλος βασικός άξονας είναι η ενίσχυση της εξωστρέφειας του ελληνικού πανεπιστημίου, π.χ. μέσα από συνεργασίες με φορείς του εξωτερικού, καθώς και η εισαγωγή ρυθμίσεων και πολιτικών που αναβαθμίζουν την καθημερινότητα των φοιτητών, όπως το εσωτερικό Erasmus, τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά, τα βιομηχανικά διδακτορικά και η δυνατότητα δημιουργίας θερμοκοιτίδων νεοφυών επιχειρήσεων στα ΑΕΙ για φοιτητές, διδάκτορες και μεταδιδάκτορες του πανεπιστημίου. 

«Όλες οι παραπάνω προβλέψεις και πολλές ακόμη όχι μόνο δίνουν περισσότερες δυνατότητες στους φοιτητές, αλλά ενισχύουν τη διασύνδεση των πανεπιστημίων με τον επιχειρηματικό κόσμο και την αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα τα οφέλη της γνώσης και της έρευνας να διαχέονται στην κοινωνία» τόνισε, ενώ οι νέες δυνατότητες των πανεπιστημίων θα αποφέρουν παραπάνω έσοδα στα ίδια ιδρύματα, συμπληρωματικά προς την κρατική επιχορήγηση.

Μίλησε ακόμα για τα οφέλη των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου στον τομέα της έρευνας και καινοτομίας, που αποτελεί το κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη στο μέλλον και θα συμβάλει στην αξιοποίηση πολλών νέων επιστημόνων που σήμερα δεν βρίσκουν διέξοδο. 

Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη ρύθμιση για τη σύσταση Επιτροπής Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με Αναπηρία και Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση. 

Κλείνοντας την ομιλία του, είπε πως ως μέλος της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας γνωρίζει πολύ καλά το υψηλό επίπεδο του έμψυχου δυναμικού των ελληνικών πανεπιστημίων τόσο των πανεπιστημιακών όσο και των φοιτητών, αλλά και τις παθογένειες που πολλές φορές εμποδίζουν την δυναμική τους ανάπτυξη. «Δεν πρέπει να κλείνουμε τα μάτια, αλλά να αναζητούμε διαρκώς τρόπους που θα ξεκλειδώσουν όλες τις δυνατότητες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, που θα τα ενδυναμώσουν και θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του σήμερα με το βλέμμα στραμμένο στο αύριο». 

Γι αυτό, το νομοσχέδιο «Νέοι Ορίζοντες», πιστό στις προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας, είναι ένα ουσιαστικό βήμα αναβάθμισης των ελληνικών πανεπιστημίων, που κλείνει την ψαλίδα σε σχέση με τα διεθνή ακαδημαϊκά πρότυπα και – το σημαντικότερο – εξοπλίζει τους νέους, τα παιδιά μας, με περισσότερες δυνατότητες για το μέλλον, με περισσότερα εργαλεία, με ευελιξία και εξωστρέφεια.