Το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα πλησιάζουν σε μια συμφωνία για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, δημοσιεύει το πρακτορείο Bloomberg. Ωστόσο η είδηση δεν επιβεβαιώνεται από την ελληνική πλευρά.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η πιθανή συμφωνία θα αποτελέσει μέρος μιας πολιτιστικής ανταλλαγής, η οποία θα δώσει τέλος στη διαμάχη για τα ιστορικά αντικείμενα που χρονολογείται από το 1800.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η συμφωνία προβλέπει την αποστολή ενός τμήματος των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα εκ περιτροπής και για αρκετά χρόνια. Σε αντάλλαγμα, το μουσείο του Λονδίνου θα λάβει άλλα αντικείμενα ως «δάνειο» και επίσης η Βρετανία θα μπορούσε να πάρει γύψινα αντίγραφα των γλυπτών του Παρθενώνα.
Οι περίπλοκες συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και η συμφωνία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, είπαν οι πηγές του Bloomberg που δεν θέλουν να κατονομαστούν καθώς η συμφωνία δεν έχει υπογραφεί ακόμη, σημειώνοντας, πάντως, ότι τα logistics της μετακίνησης των έργων είναι επίσης ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία.
Αντίστοιχη αυτής με το Met η συμφωνία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Μια συμφωνία θα έλυνε το πρόβλημα που μαστίζει τις αγγλοελληνικές σχέσεις από την ίδρυση της σύγχρονης Ελλάδας το 1832, και η οποία μάλιστα απείλησε κάποια στιγμή να προσθέσει άλλη μία πτυχή στις ήδη περίπλοκες διαπραγματεύσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την Ευρωπαϊκή Ένωση για το Brexit.
Η συμφωνία, λέει το Bloomberg, θα μπορούσε να είναι παρόμοια με αυτή που συνήφθη πέρυσι, η οποία όριζε ότι η Ελλάδα θα ανακτούσε 161 αρχαία αντικείμενα από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Αυτή η συμφωνία, η οποία περιελάμβανε επίσης ένα πολιτιστικό ίδρυμα με έδρα το Ντέλαγουερ, προβλέπει ότι τα μαρμάρινα έργα που συλλέγονται από έναν Αμερικανό δισεκατομμυριούχο θα επιστρέψουν σταδιακά στην Ελλάδα αφού εκτεθούν στο Met μαζί με άλλα έργα που κάνουν το αντίστροφο ταξίδι, σε μια μακρά διαδικασία που θα διαρκέσει από το 2023 έως το 2048.
Σε μια άλλη συμφωνία που συνήφθη πέρυσι, ένα μουσείο στη Σικελία της Ιταλίας επέστρεψε ένα κομμάτι από τα μάρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα ως μέρος μιας συμφωνίας «ανανεώσιμου δανεισμού». Ανάμεσα στα περίπλοκα εμπόδια που έλυσαν οι πρόσφατες συμφωνίες ήταν το ακανθώδες ζήτημα της ιδιοκτησίας και άλλες νομικές αξιώσεις, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως πρότυπο για τα έργα που φιλοξενούνται στο Βρετανικό Μουσείο.
Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου τόνισε ότι θα «λειτουργήσει εντός του νόμου» σχετικά με μια νέα συνεργασία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και ότι «δεν πρόκειται να διαλύσουμε τη μεγάλη συλλογή μας, καθώς αφηγείται μια μοναδική ιστορία της κοινής Ιστορίας της ανθρωπότητας».
«Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι το νόμιμο σπίτι των Γλυπτών του Παρθενώνα»
Ενώ το γραφείο του πρωθυπουργού της Βρετανίας, Ρίσι Σούνακ, έχει αποκλείσει την αλλαγή του βρετανικού νόμου που απαγορεύει στα μουσεία να αφαιρούν αντικείμενα που κατέχουν, μια συμφωνία για δάνειο ή εκ περιτροπής κατοχή που βασίζεται στην πολιτιστική ανταλλαγή μπορεί να προσφέρει διέξοδο σε αυτό το νομικό εμπόδιο.
Το Parthenon Project, ένα όργανο υπό την προεδρία του πρώην υπουργού Πολιτισμού της Βρετανίας, Ed Vaizey, το οποίο συνεργάζεται με το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης για την εξεύρεση λύσης, είπε ότι ένα αποτέλεσμα είναι «επιτέλους εφικτό».
«Έχουμε επιχειρηματολογήσει για μια συμφωνία που είναι επωφελής τόσο για την Ελλάδα όσο και για τη Βρετανία, με επίκεντρο μια πολιτιστική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών», δήλωσε εκπρόσωπος του Parthenon Project. «Αυτή θα προϋπέθετε ότι το Βρετανικό Μουσείο θα συνεχίσει τον ρόλο του ως “μουσείο του κόσμου”, παρουσιάζοντας υπέροχα ελληνικά αντικείμενα ως μέρος εκθεμάτων εκ περιτροπής, με τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επανενώνονται στο νόμιμο σπίτι τους στην Αθήνα».
«Δεν ισχύει», λένε πηγές του ΥΠΠΟΑ
«Δεν ισχύει το δημοσίευμα του Bloomberg ότι το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο Ακρόπολης βρίσκονται κοντά σε συμφωνία που θα ανοίξει τον δρόμο για τη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής ανταλλαγής», ανέφεραν πηγές του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, λίγο μετά το δημοσίευμα του Bloomberg .