Οι μεγαλύτερες πιθανότητες εμπλοκής των νέων οδηγών σε τροχαίο ατύχημα επανέφερε στο προσκήνιο τη συζήτηση για την επιβολή περιορισμών εις βάρος τους.
Φουντώνει η συζήτηση γύρω από το αν πρέπει να επιβληθούν περιορισμοί σε όσους οδηγούς κατέχουν για μικρό χρονικό διάστημα άδεια οδήγησης.
Με αφορμή ένα τροχαίο δυστύχημα που είχε ως κατάληξη τον θάνατο δύο επιβατών αυτοκινήτου το οποίο οδηγούσε νεαρής ηλικίας οδηγός, ο πρόεδρος της Automobile Association (AA), ζήτησε από τους Άγγλους νομοθέτες να αναλάβουν δράση, επιβάλλοντας αυστηρούς περιορισμούς στους νέους οδηγούς.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Edmund King, πρόεδρο της εταιρείας ΑΑ που παρέχει υπηρεσίες ασφαλιστικής κάλυψης αυτοκινήτων και οδικής βοήθειας, αριθμώντας πάνω από 100 χρόνια ζωής, πρέπει να εισαχθεί ένα «σταδιακά αναβαθμιζόμενο δίπλωμα οδήγησης» (Graduated Driving License).
Πρόκειται για ένα δίπλωμα οδήγησης που κατά τους πρώτους μήνες κατοχής του θα επιβάλει αυστηρούς περιορισμούς στον οδηγό, οι οποίοι προϊόντος του χρόνου θα αίρονται, ώστε κάποια στιγμή o κάτοχός του να έχει τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους.
Όπως ανέφερε ο Edmund King, ένας από τους περιορισμούς στους νέους οδηγούς θα πρέπει να είναι η απαγόρευση να μεταφέρουν με το αυτοκίνητό τους παρόμοιας ηλικίας άτομα (π.χ. τους φίλους τους).
Η συγκεκριμένη πρόταση περιλαμβάνεται σε ένα νέο μανιφέστο της ΑΑ – ενόψει των επερχόμενων εκλογών στο Ηνωμένο Βασίλειο – το οποίο έχει ως στόχο να παρουσιαστούν στους πολιτικούς τα θέματα που απασχολούν τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Σημειώνεται ότι το «σταδιακά αναβαθμιζόμενο δίπλωμα οδήγησης» τυγχάνει της υποστήριξης και της ΑΑ Driving School, που κάθε χρόνο εκπαιδεύει χιλιάδες νέους οδηγούς.
Παρόμοιες άδειες οδήγησης ισχύουν σε αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Σουηδίας, της Αυστραλίας και του Καναδά. Παράλληλα, το ενδεχόμενο εφαρμογής του εν λόγω συστήματος είχε διερευνηθεί και από το Υπουργείο Μεταφορών της Βρετανίας, πριν από περίπου 6 χρόνια, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να μειωθεί ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων.
Τότε, μερικοί από τους περιορισμούς που προβλέπονταν για τους νέους οδηγούς ήταν τα χαμηλότερα όρια αλκοόλ και τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας.
Παρ΄όλα αυτά, η τότε πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου, Τερέζα Μέι, απέρριψε τα όποια σχέδια, μιας και εκτιμήθηκε ότι θα υψώνονταν σημαντικά εμπόδια στους νέους οδηγούς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Κομισιόν, οι οδηγοί ηλικίας 16-24 ετών έχουν διπλάσιες έως και τριπλάσιες πιθανότητες να εμπλακούν σε τροχαία ατύχημα σε σχέση με τους πιο έμπειρους.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι όταν σε ένα τροχαίο ατύχημα χάνει τη ζωή του ένας νέος οδηγός, σκοτώνονται περίπου 1,3 ακόμα άτομα που βρίσκονται εκείνη την στιγμή είτε μέσα στο αυτοκίνητο, είτε σε άλλο όχημα, είτε στο σημείο του συμβάντος.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι νέοι οδηγοί είχαν βρεθεί στο «στόχαστρο» και της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού, η οποία υπάγεται στο Ευρωκοινοβούλιο, η οποία είχε ζητήσει η συγκεκριμένη κατηγορία οδηγών να απαγορεύεται να οδηγεί από τα μεσάνυχτα έως και τις 6.00 π.μ.