«Προτού βρεις αυτό που θα αντικαταστήσει μια κοινωνία κάνοντάς την καλύτερη, μην την καταστρέφεις, υπάρχει ο κίνδυνος να φέρεις μία εξουσία χειρότερη από αυτή που ήδη υπάρχει», είχε πει ο Πιότρ Κροπότκιν. Ο Κροπότκιν, ένας από τους πρώτους θεωρητικούς του αναρχοκομμουνισμού, ήταν μορφωμένος άνθρωπος.
Διέπρεψε σε ποικίλους τομείς, από τη γεωγραφία και τη ζωολογία, μέχρι την κοινωνιολογία και την ιστορία. Ο ομοεθνής του αναρχικός Μιχαήλ Μπακούνιν, που αποτέλεσε σημείο αναφοράς του αναρχισμού, το ίδιο. Ενδιαφέρθηκε για τη φιλοσοφία, σπούδασε σε Βερολίνο, Δρέσδη και Λειψία εμβαθύνοντας στη φιλοσοφία του Χέγκελ, αλλά ανακάλυψε και τον Φόυερμπαχ! Συνελήφθη, καταδικάστηκε δυο φορές σε θάνατο, δραπέτευσε, βασανίστηκε και σε ρωσικές σε φυλακές, περπάτησε πάνω από 1.000 μίλια για δραπετεύσει. Ζωή-εποποιία.
Ο Γάλλος Πιέρ Προυντόν, ο πρώτος που αυτοχαρακτηρίστηκε αναρχικός, έχει μείνει στη δημόσια μνήμη με την περίφημη φράση του «η ιδιοκτησία είναι κλοπή». Τυπογράφος στο επάγγελμα έμαθε μόνος του λατινικά για να τυπώνει και βιβλία σε αυτή τη γλώσσα. Εξελίχθηκε σε διορθωτή εκκλησιαστικών κειμένων, αποκτώντας πολύ αξιόλογη γνώση της θεολογίας. Έτσι κατέληξε να μαθαίνει εβραϊκά και να τα συγκρίνει με τα ελληνικά, τα λατινικά και τα γαλλικά! Έγραψε μεταξύ άλλων για τη «Φιλοσοφία της Αθλιότητας» και του απάντησε διαφωνώντας ο Μαρξ με το «η αθλιότητα της φιλοσοφίας»! Οι τρεις εμβληματικοί προπάτορες του Αναρχισμού, είχαν πολλές διαφορές στη φιλοσοφία τους, αλλά ένα κοινό σημείο: Ήταν μορφωμένοι άνθρωποι. Οι γνώσεις και το έργο που μας κληρονόμησαν μας οδηγούν στο – μάλλον όχι αυθαίρετο – συμπέρασμα, ότι κανένας τους δε θα κατέστρεψε μια βιβλιοθήκη.
Αντιθέτως, σε αυτές αναζητούσαν τις γνώσεις για να ψάξουν την αλήθεια τους και να διαμορφώσουν τις ιδέες για τον ιδανικό κόσμο που αναζητούσαν. Ακόμη και στη χώρα μας, μετά τη μεταπολίτευση, οι αναρχικοί είχαν έφεση στο διάβασμα, οραματίζονταν έναν ουτοπικό κόσμο, αλλά είχαν ευγένεια. Οι ιδεολογικές συντεταγμένες τους αφορούσαν την κοινωνία και την καταπίεσή της, όπως την αντιλαμβάνονταν.
Ήταν κατά της βίας, και δη της ατομικής, γιατί και η βία είναι μορφή εξουσίας. Και διακονούσαν το ξεχασμένο: Ήταν ανεκτικοί στην αντίθετη άποψη. Εισέρχονταν στον διάλογο με αυτή! (κάτι που δεν ανεχόταν καν ούτε η νεολαία ΣΥΡΙΖΑ, που όποιος διαφωνούσε ως το 2015 με τις απόψεις τους ήταν φασίστας). Στη συνέχεια το κίνημα αυτό του αναρχισμού εκφυλίστηκε και εκβαρβαρώθηκε σε χουλιγκανικές και τραμπούκικες συμπεριφορές.
Σαφώς συνέβαλε και η ανοχή της κοινωνικής παραβατικότητας εκ μέρους της Πολιτείας (μην κατηγορηθεί ως αστυνομοκρατική), αλλά και η αλληλεγγύη του τμήματος της – εύκολης – Αριστεράς «στα παιδιά» (το ΚΚΕ δεν είχε την ίδια ανοχή). Χθες π.χ. μετά τα επεισόδια στο ΑΠΘ (στη μοναδική χώρα του πλανήτη που γίνονται βίαια επεισόδια για να μη χτιστεί εντός πανεπιστημίου μια βιβλιοθήκη), ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλης, με ανακοίνωσή του υποστηρίζει ότι «η κυβέρνηση τροφοδοτεί τον φαύλο κύκλο της βίας και της αστυνομοκρατίας στο ΑΠΘ, με στόχο την επιβολή της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας». Κατά τον Φίλη (πρώην υπουργό Παιδείας, υπενθυμίζουμε) «από πέρυσι και με ευθύνη της κυβέρνησης και των Πρυτανικών Αρχών, το ΑΠΘ έχει μετατραπεί σε πεδίο συγκρούσεων, αυταρχισμού και επιβολής της γυμνής βίας».
Αιτία δεν είναι η δημιουργία βιβλιοθήκης, αλλά όπως ισχυρίζεται «με εντολές κυβερνητικών παραγόντων, με χειρισμούς του Πρύτανη των ΜΑΤ που ρίχνουν λάδι στη φωτιά και με πρόσχημα το επί 35ετία λησμονημένο «Στέκι του Βιολογικού», την καταστροφή του και τη μετατροπή του σε Βιβλιοθήκη, έχει στηθεί στη Θεσσαλονίκη μία βεντέτα προκλήσεων που έχουν ως στόχο τη «νομιμοποίηση» στα μάτια της κοινής γνώμης της αποτρόπαιης ιδέας να εγκατασταθεί Πανεπιστημιακή Αστυνομία». Και ου μόνον αλλά κατά Φίλη, η αστυνομία δημιουργεί «εικόνες στα όρια του βασανισμού νέων παιδιών κατακλύζουν το διαδίκτυο και δημιουργούν συνειρμούς με την Τουρκία του Ερντογάν και τη Ρωσία του Πούτιν».
Ωραία η αλληλέγγυα καταγγελία, όπως και η αντίστοιχη της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ. Τσάμπα είναι, όπως και η έλλειψη λογικής. Αλλά ο πρώην υπουργός Παιδείας δε μας λέει: Ο «πρύτανης των ΜΑΤ» να μετατρέψει το «λησμονημένο στέκι του Βιολογικού» σε βιβλιοθήκη ή όχι; Και αν το μετατρέψει, ποιος άλλος τρόπος υπάρχει όταν οι βάνδαλοι πάνε (και θα συνεχίσουν αν δεν αναχαιτιστούν) και καταστρέφουν με βαριοπούλες χώρο προοριζόμενο για βιβλιοθήκη! Να θυμίσουμε στον Νίκο Φίλη και τη Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ ότι οι ναζί έκαιγαν βιβλία. Και η καταστροφή μιας βιβλιοθήκης προσομοιάζει σε αυτό.