Αυξημένες κατά 20% – 25% μεσοσταθμικά παρατηρούνται φέτος οι τιμές στα σχολικά είδη κι ενώ οι επιχειρήσεις έχουν «μπει» φέτος από νωρίς στη «μάχη» προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς.
Το κύμα ανατιμήσεων και η ακρίβεια στο σύνολο προϊόντων και υπηρεσιών της καθημερινότητας «πιέζει» ασφυκτικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς ωστόσο o «εξοπλισμός» των μαθητών για το σχολείο, εντάσσεται μεταξύ των δαπανών που θεωρούνται ως απαραίτητες για τις οικογένειες,
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι η κίνηση στα καταστήματα που δραστηριοποιούνται στα σχολικά είδη «ζεσταίνεται» καθώς υπάρχει πληθώρα επιλογών και οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε οικονομικότερες ή ακριβότερες λύσεις. Όλο και περισσότεροι επίσης είναι εκείνοι που επιλέγουν τις online αγορές καθώς στα ηλεκτρονικά καταστήματα, τους δίνεται η δυνατότητα για καλύτερη σύγκριση τιμών.
Οι ανατιμήσεις στον βασικό «εξοπλισμό» των μαθητών
Το κύμα ανατιμήσεων άλλωστε έχει «χτυπήσει» και την αγορά των σχολικών. Τα εισαγόμενα προϊόντα και κυρίως από την Ασία, εμφανίζουν σημαντικά μεγαλύτερες αυξήσεις ενώ ήδη από πέρσι – όταν παρατηρήθηκαν τα πρώτα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και τις εισαγωγές από την Κίνα- τα ελληνικά προϊόντα «κερδίζουν» όλο και περισσότερους καταναλωτές.
Ενδεικτικά πάντως η τιμή των τετραδίων εκτιμάται πως έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά φέτος κατά περίπου 20%-22%, καθώς στο χαρτί οι ανατιμήσεις ξεπερνούν το 60%. Αντίστοιχη είναι και η αύξηση και στη γραφική ύλη, όπως μολύβια και στυλό.
Οι τιμές στις τσάντες, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, κυμαίνονται φέτος από 30 έως 80 ευρώ ανάλογα με το εάν πρόκειται για επώνυμη μάρκα ή όχι, με τις ανατιμήσεις σε σχέση με πέρσι να φτάνουν περί το 20% για τα εγχώρια προϊόντα και το 30% για τα εισαγόμενα.
Υπολογίζεται συνολικά ότι για τον βασικό εξοπλισμό ενός μαθητή δημοτικού το κόστος μπορεί να ξεπεράσει και τα 90 ευρώ ενώ για τους μαθητές γυμνασίου και λυκείου ανεβαίνει, ξεπερνώντας ακόμη και τα 100 ευρώ.
Στη μάχη του ανταγωνισμού οι επιχειρήσεις
Στη «μάχη« για ένα μερίδιο από τη συνολική «πίτα» του τζίρου που αφορά στον εξοπλισμό και αλλά και γενικότερα στην προετοιμασία, τόσο των μαθητών όσο και των φοιτητών, ρίχνονται αλυσίδες με παιχνίδια όπως Jumbo, Moυστάκας, Max stores κ.α. που διαθέτουν σχολικά, αλυσίδες με είδη για το σπίτι ή τον εξοπλισμό του γραφείου όπως Media Markt, Πλαίσιο, Κωτσόβολος, ΙΚΕΑ, Praktiker, Leroy Merlin κ.α. αλλά και συνοικιακά βιβλιοπωλεία όπως και μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Αρκετές επιχειρήσεις αυτή την περίοδο, προχωρούν σε προσφορές στα προϊόντα τους, είτε συνδυαστικά με άλλα προϊόντα, είτε διαμορφώνοντας συγκεκριμένα «πακέτα» που περιλαμβάνουν τα απαραίτητα που περιέχει η τσάντα του μαθητή.
Ο συνολικός τζίρος για την κατηγορία των σχολικών ειδών υπολογίζεται στα 150 εκατ. ευρώ. Για τις μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών που κατέχουν σημαντικό μερίδιο στη συγκεκριμένη αγορά, ο Σεπτέμβριος αποτελεί την τρίτη καλύτερη περίοδο του έτους από πλευράς τζίρου, μετά τα Χριστούγεννα και το Πάσχα. Ενδεικτικό είναι ότι στελέχη του κλάδου σημειώνουν πως η αγορά των σχολικών υπολογίζεται ότι φτάνει έως και το 18% του συνολικού τζίρου των επιχειρήσεων.