Το νέο μοντέλο λειτουργίας. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός διαχείρισης κρίσεων (πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμοί, ακραία καιρικά φαινόμενα), με ένα ενιαίο κέντρο εποπτείας, συντονισμού και γρήγορης λήψης αποφάσεων.
«Αν πρέπει να αντλήσουμε ένα μάθημα από τη μη επιτυχημένη διαχείριση αυτής της χιονοθύελλας είναι το γεγονός ότι σε συνθήκες κρίσεων τα κέντρα, οι προϊστάμενοι όλων αυτών των δομών, πρέπει να βρίσκονται μαζί, να αποφασίζουν και να δρουν αμέσως από κοινού», τόνισε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρώτη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου για το 2022, την Τετάρτη.
Ο συντονισμός αυτός θα γίνεται από το νέο κτίριο «Ατλαντας» της Πολιτικής Προστασίας (εφάπτεται του υφιστάμενου στη Λεωφόρο Κηφισίας), όπου μόλις ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των απαιτούμενων υποδομών θα βρίσκονται μόνιμα εκεί εκπρόσωποι όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών.
Σύμφωνα ωστόσο με πληροφορίες των «Π», οι αλλαγές που προετοιμάζονται είναι ευρύτερες και οι βασικότερες στις οποίες έχει ήδη δώσει το «πράσινο φως» ο πρωθυπουργός είναι οι ακόλουθες:
-Ενδελεχής αποτίμηση της προετοιμασίας και της διαχείρισης της πρόσφατης κακοκαιρίας από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, με τη συνδρομή του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ) της Ελληνικής Αστυνομίας, αλλά και εξωτερικών εμπειρογνωμόνων.
-Συγκρότηση ομάδας εργασίας για την επικαιροποίηση του μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων και εκπόνηση διαδικασίας διαχείρισης κρίσεων σε επιτελικό επίπεδο, ως ομάδα υποστήριξης του πρωθυπουργού στη λήψη αποφάσεων, με την υποστήριξη από το ΚΕΜΕΑ και το ΕΣΚΕΔΙΚ.
-Αμεσος σχεδιασμός αναδιοργάνωσης του Πυροσβεστικού Σώματος.
-Αναδιάταξη του μηχανισμού πρόγνωσης/πρόβλεψης φυσικών καταστροφών (ΕΜΥ, Αστεροσκοπείο, ΟΑΣΠ)
-Αμεση προώθηση της ολοκλήρωσης κάθετης δομής πολιτικής προστασίας και διαχείρισης κρίσεων.
-Πλάνο επικοινωνιακής διαχείρισης κρίσεων και καταστροφών, ώστε να μην αμφισβητείται η διαχείριση από την αρχή και να αποφεύγεται η κλιμάκωση της κρίσης.
-Ενίσχυση του ρόλου και της εμπλοκής των Ενόπλων Δυνάμεων, με νέο πλαίσιο διαλειτουργικότητας.
Επανεξέταση του ρόλου και του τρόπου εμπλοκής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ιδιωτικού τομέα.
-Επιστημονική υποστήριξη του μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων, με έμφαση σε διαδικασίες αξιολόγησης κινδύνων και υποβολής μέτρων, στη λογική των κλιμακούμενων σεναρίων εξέλιξης της καταστροφής.
-Πραγματοποίηση άσκησης ετοιμότητας ευρείας κλίμακας, ώστε να αξιολογηθούν οι διαδικασίες συντονισμού και διαχείρισης όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
-Κοινές εκπαιδεύσεις πρώτων ανταποκριτών, με την εμπλοκή και του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
-Υλοποίηση των προβλέψεων του «Νόμου Χαρδαλιά» για τη διαχείριση κρίσεων και καταστροφών.
-Πόρισμα εμπειρογνωμόνων για τη μετεξέλιξη του μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων σε ολιστικό σύστημα ανταπόκρισης στις λεγόμενες πολυ-κρίσεις.
-Αξιολόγηση των σχεδίων ασφαλείας και των σχεδίων αδιάλειπτης λειτουργίας όλων των κρίσιμων υποδομών του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα. î Εκπαιδεύσεις επιτελικών στελεχών των υπηρεσιών στην ολιστική διαχείριση κρίσεων.
-Σχέδιο ευαισθητοποίησης των πολιτών, με στόχο τη δημιουργία κουλτούρας αντίδρασης στις καταστροφές.