ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ τ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ, κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΑΤΖΗ, ΠΡΟΣ ΤΑ 5.700 ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΚΑΝΔΗΛΙΟΥ ΟΡΑΜΑΤΟΣ


Αγαπητοί φίλοι του “Κανδηλίου οράματος”, παρακολουθώ με προσοχή τον αγώνα που δίνετε, για την κατασκευή του παραλιακού οδικού άξονα ΨΑΧΝΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ-ΝΕΡΟΤΡΙΒΙΑ-ΛΙΜΝΗ.
Είναι πράγματι αξιοπρόσεκτη και πολύ σημαντική η μεγάλη προσπάθεια που γίνεται από την ηγετική σας ομάδα και εύχομαι να έχει επιτυχή έκβαση, ώστε το όραμα να γίνει πραγματικότητα.
Η σημερινή επιστολή, σε συνέχεια πολλών άλλων ενεργειών μου, σκοπό έχει να συμβάλλει προς την κατεύθυνση αυτή, με την παράθεση του ακόλουθου σχολίου.
Το ερώτημα που τίθεται είναι: Παραλιακή ή μεσογειακή χάραξη; Λογική ή ανορθολογισμός;
Για να δώσουμε μία αξιόπιστη απάντηση στο ερώτημα, ας κάνουμε το εξής τεστ επιλογής με ένα υποθετικό σενάριο.
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι έχει γίνει και ο παραλιακός δρόμος ΛΙΜΝΗ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ-ΨΑΧΝΑ μέσω Κανδηλίου (κόστους 100 εκ. ευρώ με σήραγγα 200μ.) και ο μεσογειακός δρόμος ΣΤΡΟΦΥΛΙΑ-ΠΡΟΚΟΠΙ-ΨΑΧΝΑ(κόστους 200 εκ. ευρώ με δύο σήραγγες 900μ. και 600μ.). Για να έχουμε μία καθαρή εικόνα της διαμόρφωσης των κυκλοφοριακών συνθηκών, επισυνάπτεται χάρτης της βόρειας Εύβοιας, όπου με κόκκινα βέλη είναι η κίνηση της περιοχής του συντριπτικά πολυπληθέστερου βορειοδυτικού μετώπου και με πράσινα βέλη η κίνηση της περιοχής του βορειοανατολικού μετώπου.
Ας κάνουμε λοιπόν σύγκριση των δύο λύσεων.
Ο κάτοικος του βορειοδυτικού μετώπου, ο τουρίστας, ο οδηγός φορτηγού, ο οδηγός πούλμαν, ο επιχειρηματίας, ο επαγγελματίας, που κατευθύνεται προς Χαλκίδα ακολουθεί την κόκκινη πορεία και φθάνοντας στον κόμβο της Λίμνης έχει να επιλέξει είτε τον παραλιακό είτε τον μεσογειακό δρόμο. Χωρίς δεύτερη σκέψη, ακολουθεί τον παραλιακό δρόμο, ΛΙΜΝΗ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ-ΨΑΧΝΑ-ΧΑΛΚΙΔΑ, γιατί:

  1. θα διανύσει 35χλμ. λιγότερα,
  2. θα κάνει λιγότερο χρόνο κατά τουλάχιστον 45 λεπτά,
  3. θα κινηθεί σε τεταμένη πεδινή χάραξη με άνεση και ασφάλεια,
  4. θα κάψει πολύ λιγότερα καύσιμα.
    Σε απόσταση αναπνοής ακολουθεί αυτοκίνητο με οδηγό τον κ.Ζέκο, στο οποίο επιβαίνουν επίσης ο περιφερειάρχης κ.Σπανός, ο Δήμαρχος Ιστιαίας κ.Κοτζιάς, ο Δήμαρχος Λίμνης κ.Τσαπουρνιώτης και ο κ.Μπένος, οι οποίοι, έπειτα από μία σύσκεψη στην Ιστιαία, κατευθύνονται προς Χαλκίδα για μία νέα σύσκεψη και φθάνοντας στον κόμβο Λίμνης, έχουν το ίδιο θέμα επιλογής μεταξύ παραλιακού και μεσογειακού δρόμου, οπότε συμβαίνουν τα εξής:
    Ο κ.Κοτζιάς και ο κ.Τσαπουρνιώτης γνωρίζουν ότι πρέπει να ακολουθήσουν τον παραλιακό δρόμο αλλά σιωπούν, ο κ.Σπανός με τρόπο απόλυτο αποφαίνεται ότι ο μεσογειακός δρόμος είναι “μονόδρομος”, ο κ.Μπένος λέει, “ό,τι πει ο κ.Ζέκος”, και ο κ.Ζέκος, ως ειδικός, επιλέγει τον μεσογειακό δρόμο ΛΙΜΝΗ-ΣΤΡΟΦΥΛΙΑ ΠΡΟΚΟΠΙ-ΨΑΧΝΑ-ΧΑΛΚΙΔΑ, γιατί:
  5. θα διανύσει 35χλμ. περισσότερα, αλλά εντάξει, δεν τον πειράζει,
  6. θα κάνει περισσότερο χρόνο άνω των 45 λεπτών, αλλά εντάξει, δεν βιάζεται,
  7. θα κινηθεί σε ορεινή χάραξη με πολλές στροφές, αλλά εντάξει, δεν κουράζεται,
  8. θα κάψει πολύ περισσότερα καύσιμα, αλλά εντάξει, χρήματα υπάρχουν.
    ‘Οσοι έκαναν την πρώτη επιλογή, έχουν τελειώσει τις δουλειές τους και απολαμβάνουν έναν καφέ στην παραλία της Χαλκίδας.
    Ο κ.Περιφερειάρχης και η παρέα του φθάνουν καθυστερημένοι κατά 45 λεπτά, μισοζαλισμένοι από τις στροφές και χάνουν και τη σύσκεψη.
    Εσείς, αγαπητοί φίλοι, ποια επιλογή θα κάνατε; Η απάντηση είναι προφανής.
    Μόνον εάν βάλουν απαγορευτικά κιγκλιδώματα προς την παραλιακή οδό, θα επιλέξετε, υποχρεωτικά και εκβιαστικά τη μεσογειακή οδό. Αυτό ακριβώς συμβαίνει σήμερα, μόνο που την θέση των κιγκλιδωμάτων έχει η μη διάνοιξη της
    Κανδηλίας οδού.
    Εδώ, θα προσθέσω ότι και ο κάτοικος των Αθηνών που θέλει μια εναλλακτική διαδρομή προς Θεσσαλονίκη, ακολουθώντας την παραλιακή όδευση και κάνοντας χρήση της πορθμειακής γραμμής ΑΓΙΟΚΑΜΠΟΣ-ΓΛΥΦΑ, θα κάνει 80χλμ. λιγότερα, αναδεικνύοντας ακόμα περισσότερο την αναπτυξιακή δυναμική της.
    Ας έλθουμε τώρα στους χρήστες του βορειοανατολικού μετώπου, που θα ακολουθήσουν την πράσινη πορεία και ταλαιπωρημένοι από το κακό οδικό δίκτυο φθάνουν στον κόμβο ΣΤΡΟΦΥΛΙΑΣ, όπου έχουν το ίδιο θέμα επιλογής μεταξύ παραλιακής και μεσογειακής όδευσης.
    Εδώ η επιλογή δεν είναι τόσο ευκρινής όσο προηγουμένως, όμως και πάλι όσοι ακολουθήσουν την παραλιακή όδευση, θα κάνουν 5χλμ. περισσότερα, αλλά θα κινηθούν ταχύτερα, με μεγαλύτερη άνεση και λιγότερα καύσιμα, λόγω της τεταμένης χάραξης. Πάντως την περιοχή αυτή την απασχολεί περισσότερο ο άξονας ΣΤΡΟΦΥΛΙΑ-ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ-ΙΣΤΙΑΙΑ, που είναι σε άθλια κατάσταση.
    Μετά τα παραπάνω, το λογικό συμπέρασμα είναι ότι για όλη τη βόρεια Εύβοια και συνακόλουθα για τις καμένες περιοχές, μονό ο παραλιακός άξονας έχει δυναμική ανάπτυξης. Ο μεσογειακός άξονας ΨΑΧΝΑ-ΣΤΡΟΦΥΛΙΑ, ελάχιστη εώς καμία επίδραση έχει, γιατί όσες βελτιώσεις, όσες σήραγγες και να γίνουν, δεν μπορούν να εξαλείψουν το ορεινό της όδευσης και μόνο οριακά μπορούν να ελαττώσουν την απόσταση. Θετική επίδραση έχει μόνο για την περιοχή Προκοπίου και Μαντουδίου και καλώς να εκτελεσθεί αλλά να μην παρουσιάζεται ως πανάκεια για τη βόρεια Εύβοια.
    Ας μην ομνύουν λοιπόν στην ανάπτυξη των καμένων, επιλέγοντας λύση που ευνοεί άλλη περιοχή. Εάν θέλουν πράγματι ανάπτυξη των καμένων , πρέπει να γίνει μία ευρύτερη θεώρηση του οδικού δικτύου της περιοχής και ένας σχεδιασμός που πρέπει να περιλαμβάνει, κατά σειρά προτεραιότητας, τα εξής:
    Α. Βραχυπρόθεσμα:
  9. Παραλιακή όδευση ΨΑΧΝΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ-ΛΙΜΝΗ, με απόλυτη προτεραιότητα
  10. Βελτίωση του άξονα ΣΤΡΟΦΥΛΙΑ- ΑΓ.ΑΝΝΑ- ΙΣΤΙΑΙΑ
    Β. Μεσοπρόθεσμα:
  11. Βελτίωση του οδικού άξονα ΙΣΤΙΑΙΑ- ΒΟΥΤΑ – ΡΟΒΙΕΣ που θα μειώσει την απόσταση ΙΣΤΙΑΙΑΣ – ΧΑΛΚΙΔΑΣ κατά 45χλμ. (από 130χλμ. στα 85χλμ.)
  12. Σύνδεση του δυτικού με το ανατολικό μέτωπο με άξονα ΡΟΒΙΕΣ- ΒΟΥΤΑ – ΕΛΛΗΝΙΚΑ ,που θα συμβάλλει σημαντικά στην τουριστική αξιοποίηση των δύο παραλιακών μετώπων με την αλληλοτροφοδότησή τους.
  13. Κατασκευή νέου σύγχρονου οδικού άξονα στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο.
    Αγαπητοί φίλοι, είναι τόσο φανερά τα πλεονεκτήματα της παραλιακής χάραξης και τόσο σημαντικός ο αναπτυξιακός
    ρόλος που δεν μπορεί παρά να γίνουν κατανοητά και από όσους συνειδητά δεν θέλουν να καταλάβουν.
    Ο απροκάλυπτος εμπαιγμός δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων έχει και τα όριά του, με συνέχιση της προσπάθειας για ενημέρωση και κινητοποίηση συλλογικών φορέων, πολιτών και πολιτικών εκπροσώπων ,αισιοδοξώ ότι μπορεί να υπάρξει αίσιο αποτέλεσμα.
    Με εκτίμηση,
    Γ. ΓΕΩΡΓΑΤΖΗΣ
    Πολιτικός Μηχανικός
    τ. Δ/ΝΤΗΣ ΥΠΕΧΩΔΕ – Τ. Δ/ΝΤΗΣ Τεχν. Υπηρ. Ν.ΕΥΒΟΙΑΣ