Ένα θετικό αφήγημα στην οικονομία θέλει να καλλιεργήσει η κυβέρνηση στο δρόμο προς τις κάλπες, εστιάζοντας στα «αντισώματα» της ελληνικής οικονομίας. Ο προϋπολογισμός κατατέθηκε χθες στη Βουλή και δίνει μια εικόνα για το πως θα κυλήσει το 2023 αν και είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις με απόλυτη ασφάλεια καθώς η ευρωπαϊκή οικονομία κινείται σε αχαρτογράφητα νερά.
Στην κυβέρνηση υπολογίζουν πως την επόμενη χρονιά η ελληνική οικονομία αναμένεται να δείξει αντοχές και να μην περάσει στην ύφεση. Με «σωσίβιο» να αποτελούν τα υψηλά έσοδα του τουρισμού και το οικονομικό επιτελείο να ποντάρει ιδιαίτερα και στην πορεία των επενδύσεων. Ωστόσο το μεγάλο αγκάθιδεν είναι άλλο από την επίμονη ακρίβεια, καθώς σύμφωνα με τον προϋπολογισμό ο πληθωρισμός θα είναι 5% τη νέα χρόνια και φέτος θα διαμορφωθεί στο 9.7%
Δεν αποτελεί μυστικό πως το κύμα αυξήσεων σε μια σειρά βασικών αγαθών απειλεί τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και έχει βαρύ πολιτικό αποτύπωμα. Αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζουν στην κυβέρνηση, που εστιάζουν σε ένα πακέτο μέτρων στήριξης το οποίο θα τρέξει σταδιακά. Για παράδειγμα, την Πέμπτη ψηφίζεται νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας με μια σειρά ευνοϊκών διατάξεων, όπως η αύξηση των δόσεων προς τα ταμεία από 12 σε 24, η δεκαετής παραγραφή των οφειλών που δεν έχουν βεβαιωθεί αλλά και η κατάργηση της εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας στο δημόσιο τομέα.
Από εκεί και πέρα η πορεία του πληθωρισμού οδηγεί εκ των πραγμάτων σε διεύρυνση του πακέτου στήριξης, με το οικονομικό επιτελείο βέβαια να «μετρά» και τα δημοσιονομικά δεδομένα για να μην υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις. Η αύξηση των συντάξεων θα φτάσει την νέα χρονιά το 7.75%, ενώ μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου θα δοθεί στους χαμηλοσυνταξιούχους και σε άλλες κατηγορίες ευάλωτων πολιτών η έκτακτη ενίσχυση των 250 ευρώ.
Από την κυβερνητική πλευρά επιλέγεται μια στρατηγική μέτρων σε δόσεις, τα οποία θα υλοποιούνται σταδιακά σε αυτή την μακρόσυρτη προεκλογική περίοδο. Για παράδειγμα από τον Ιανουάριο καταργείται για όλους η εισφορά αλληλεγγύης, την Άνοιξη αυξάνεται ο νέος κατώτατος μισθός, ενώ μήνα – μήνα αξιολογούνται τα δεδομένα στο ενεργειακό πεδίο.
Πάντως το γεγονός πως οι εξελίξεις στο ενεργειακό μέτωπο δεν είναι τόσο ζοφερές όσο αρχικά αναμενόταν επιτρέπει στο οικονομικό επιτελείο να διατηρήσει έναν «κουμπαρά». Υπολογίζεται πως υπάρχει ένα ποσό της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί ως …μπαλαντέρ αν δεν χρησιμοποιηθεί στους λογαριασμούς της ενέργειας. Στην κυβέρνηση κρατάνε άλλωστε κάποια μέτρα «κάβα» τα οποία εφόσον χρειαστεί θα επιστρατευτούν για να στηριχτούν τα νοικοκυριά τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται (π.χ. κάποια μορφή food pass ή επιδότηση των δανείων ευάλωτων δανειοληπτών )
Μάλιστα το γεγονός πως φαίνεται να αποφεύγονται τα χειρότερα όσον αφορά στις τιμές στην ενέργεια (που πάντως παραμένουν σε υψηλά επίπεδα) ενισχύει όσους θα έβλεπαν θετικά μια χειμερινή προσφυγή στις κάλπες. Είναι άλλωστε γνωστό πως υπάρχουν ανάλογες εισηγήσεις στο γαλάζιο στρατόπεδο, καθώς η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί πολλαπλά ανοιχτά μέτωπα (μεταξύ των οποίων είναι και το θέμα των παρακολουθήσεων).
Η «πόρτα – πόρτα» στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας
Σε μια επιχείρηση εξωστρέφειας επιδίδονται από την κυβερνητική πλευρά, καθώς στόχος είναι η αύξηση της συσπείρωσης στο δρόμο προς τις επόμενες κάλπες. Με δεδομένο μάλιστα πως οι εκλογές θα γίνουν με την απλή αναλογική – που ευνοεί την χαλαρή ψήφο – στη Νέα Δημοκρατία αναζητούν τρόπο να συσφίξουν τις σχέσεις με τους ψηφοφόρους. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως μεικτά κλιμάκια υπουργών, βουλευτών και γαλάζιων στελεχών πραγματοποιούν επισκέψεις σε διάφορους νομούς με στόχο να προβάλλουν το κυβερνητικό έργο.
Ο κύκλος περιοδειών του πρωθυπουργού Κυριακου Μητσοτάκη συνεχίζεται και σήμερα μεταβαίνει στην Αχαία, όπου θα γίνει αναφορά σε στοχευμένα έργα που υλοποιούνται στην περιοχή. Ανάλογη στρατηγική θα ακολουθηθεί και το επόμενο διάστημα, καθώς πρακτικά η χώρα βρίσκεται σε μια μακρόσυρτη προεκλογική περίοδο.
Από το Μέγαρο Μαξίμου εστιάζουν σε ένα αφήγημα «το είπαμε – το κάναμε» και επενδύουν σε μια στρατηγική συγκρίσεων με το ΣΥΡΙΖΑ σε μια προσπάθεια να απευθυνθούν στο κοινό που είχε οδηγήσει στην εκλογική νίκη το 2019. Ωστόσο, αναγνωρίζεται πως τόσο το κύμα ακρίβειας όσο και η υπόθεση των παρακολουθήσεων αποτελούν δύο θέματα που δυσκολεύουν το εγχείρημα προσέγγισης κυρίως των κεντρώων ψηφοφόρων (τους οποίους άλλωστε … φλερτάρουν και άλλα κόμματα).